Modiga ledare visar vägen på GlobalFOCUS Dare!

Företagsledare och entreprenörer från hela världen möts nästa vecka i Stockholm för att delta på forumet ”GlobalFOCUS Dare!”. Syftet är att hylla individer som visat mod för hållbar utveckling och utmana andra att gå samma väg. Huvudperson på forumet är världens största producent av solfångare, Huang Ming, som även är årets mottagare av ”Det alternativa Nobelpriset” Right Livelihood Award.

Arrangören GlobalFOCUS ligger bakom Mr. Huangs nominering till priset. Andra profiler på forumet är årets unga indiska entreprenör Ankit Mathur, Nordea Fonders nytillträdde VD Sajsa Beslik, Folksams miljöchef Karin Stenmar samt författaren Anders Wijkman.

”Vi arrangerar GlobalFOCUS Dare! för att inspirera och aktivera 120 globala ledare att våga tänka stort och nytt kring hållbarhet. När man går hem från forumet skall man ta med sig lösningar, idéer och verktyg för hur nästa steg för hållbarhet kan tas” säger Arne Forstenberg, VD på GlobalFOCUS.

Fler och fler företag och organisationer höjer nu ambitionerna i sitt hållbarhetsarbete. Karin Stenmar är en av profilerna på GlobalFOCUS Dare! Hon har bidragit till att Folksam nyligen mottog märkningen Bra Miljöval - världens tuffaste miljömärkning som nu för första gången går till ett försäkringsbolag.

”Ett stort företag är en fantastisk plattform för att få utlopp för sitt engagemang. Vårt hållbarhetsarbete är inte bara bra för världen – det stärker varumärket, motiverar personalen och lockar till sig kompetent arbetskraft.” säger Karin Stenmar.

Forumets huvudperson Huang Ming, även kallad ”Solkungen”, ligger bakom bolaget Himin Solar Energy Group och det enorma projektet Solar Valley - en stad i provinsen Dezhou med 100 000 invånare som får all sin energi från sol, vind och vatten. Mr. Huang har dessutom formulerat Kinas lagstiftning för förnyelsebar energi.

En annan klart lysande stjärna på GlobalFOCUS Dare! är Nordea Fonders nytillträdde VD  Sasja Beslik. Sajsa lämnade hela sitt liv bakom sig när han flydde från kriget på Balkan som 19-åring. Sedan dess har han arbetat för att skapa långsiktighet i finanssektorn och är numera en internationellt erkänd förespråkare för etiska och hållbara investeringar.

”Sasja Beslik, Karin Stenmar och Huang Ming är tre fantastiska förebilder. De har visat stort mod och gått mot strömmen för vad de tror på. De säger sin mening och har bidragit med storskaliga, konkreta resultat i omställningen till en hållbar framtid.” fortsätter Arne Forstenberg.

GlobalFOCUS Dare! hålls på Sheraton Hotell i Stockholm den 6e december 13.30-17.30.     Anmälan sker på www.globalfocus.net/dare

• Miljö, energi

GlobalFOCUS erbjuder verktyg och tjänster för att engagera människor i hållbarhet.

Olof Ålenius

Presskontakt Partner & Strategy Director Strategichef +46 708 53 24 40

Arne Forstenberg

Presskontakt Partner & Managing Director Verkställande Direktör +46 736 87 11 48