Nytt initiativ avslöjar kritiska hinder för kvinnliga sociala entreprenörer

Reach for Change och den oberoende tankesmedjan Global Utmaning lanserar nu ett gemensamt initiativ, Women Leaders, med finansiering från Svenska Institutet. Initiativet syftar till att stärka kvinnliga sociala entreprenörers ekonomiska förutsättningar och hitta lösningar för att minska strukturell exkludering. Tillsammans kommer organisationerna att synliggöra de utmaningar som kvinnliga sociala entreprenörer ställs inför, och verka för strukturella förändringar genom dialoger med beslutsfattare, forskare och andra nyckelaktörer.

Vi vet att kvinnliga sociala entreprenörer har helt andra förutsättningar för att få finansiering till att starta företag än män, och samhället som helhet förlorar ekonomiskt på detta. De bästa affärsidéerna är svåra att hitta, och av vår erfarenhet av att ha stöttat 1200 sociala entreprenörer finns potentialen vanligtvis där många investerare inte letar. Därför måste vi se över urvalsprocessen och identifiera lösningar som främjar mer jämställda och inkluderande investeringar, vilket blir extra viktigt när vi tittar på innovationer som rör klimatet eller sociala frågor, säger Sofia Breitholtz VD Reach for Change.

Det gemensamma initiativet Women Leaders av Reach for Change och Global Utmaning syftar till att avslöja och uppmärksamma några av de mest kritiska hinder för kvinnliga sociala entreprenörer och formulera rekommendationer baserade på dessa insikter. Dessutom syftar initiativet till att främja och stärka positiva exempel och förebilder som kan fungera som språngbräda för strukturell och långsiktigt förändring.

Initialt har en studie genomförts bestående av en enkätundersökning och intervjuer med över 80 sociala kvinnliga entreprenörer över hela världen, samt djupintervjuer med investerare. Studien resulterade i en rapport där utmaningarna sammanställs i fyra kategorier; begränsad tillgång till kapital; begränsande system; begränsande strukturer och begränsat förtroende. Rapporten innehåller också konkreta rekommendationer för offentliga aktörer och investerare.

Betydelsen av investeringar och investeringsbranschen förbises ofta när man letar efter lösningar för att främja jämställdhet och mångfald inom entreprenörskap. Eftersom jämställdhet är grundläggande för att uppnå FNs 17 globala mål och det bara är 10 år kvar till 2030 måste vi öka takten nu. Det är därför av största vikt att vi tittar på utmaningarna utifrån ett investeringsperspektiv, och jobbar för att förändra “business as usual” för att nå en mer jämlik morgondag, säger Tove Ahlström, VD Global Utmaning.

Tre nyckelinsikter från rapporten:

• 1 av 4 av de tillfrågade rapporterade att de hade upplevt hinder i sin entreprenörsresa relaterade till sitt kön, samt att inte tas på allvar och/eller att de inte blivit lyssnade på.
  • 50% av respondenterna instämmer i påståendet att de har haft större utmaningar i sin entreprenörsresa jämfört med manliga entreprenörer eftersom de tar en större roll i hushållsarbete.
  • 72% av respondenterna i undersökningen svarade att det inte var lätt för dem att bygga sitt startkapital. Merparten svarade att de har byggt sitt startkapital med hjälp av personliga besparingar samt att ansöka om olika bidrag.

Läs hela rapporten här

Tove Ahlström, vd Global Utmaning
tove.ahlstrom@globalutmaning.se , 0761 64 06 11

Om Reach for Change
Reach for Change är en global organisation som genom accelerator- och inkubatorprogram stöttar lokala sociala entreprenörer i att utveckla sina idéer som gör livet bättre för barn och unga. Reach for Change har sedan 2010 stöttat över 1000 sociala entreprenörer i 18 länder, som i sin tur har påverkat över fyra miljoner barn.

Om Global Utmaning
Global Utmaning är Sveriges ledande oberoende tankesmedja som verkar för hållbar utveckling socialt, ekonomiskt och klimatmässigt. Vi är en plattform för samverkan mellan forskning, näringsliv, civilsamhälle, förvaltning och politik där erfarenhets- och kunskapsutbyte ligger till grund för policyförslag som accelererar transformationen mot hållbara samhällen. Tankesmedjan är en nod i internationella nätverk och har ett kvalificerat nätverk av seniora rådgivare med tvärsektoriell kompetens.

• hållbar utveckling
  • agenda 2030
  • global utmaning
  • reach for change
  • finanspolitik
  • women leaders

Global Utmaning är en oberoende tankesmedja.

Tove Ahlström

Presskontakt VD 0761640611