Ny styrelse för den gröna och liberala tankesmedjan Fores

Den gröna och liberala tankesmedjan Fores har en ny styrelse. Den erfarenhet som samlas i Fores styrelse är väl etablerad inom både akademin och politiken. Denna spännvidd ger mycket goda möjligheter att skapa och driva en grön och liberal framtidsinriktad reformagenda. Tankesmedjan Fores är och ska vara den samlande punkten för gröna och liberala värderingar och reformer som gör skillnad i Sverige.

– Jag är stolt och glad över att välkomna de nya ledamöterna i vårt arbetslag! En central del i tankesmedjan Fores uppdrag är att bidra med faktabaserade beslutsunderlag av hög kvalitet till både offentlig verksamhet, näringsliv och allmänhet. Med de nya ledamöterna förstärks Fores gemensamma kompetens ytterligare, säger professor Lars Weinehall, ordförande, Fores.

Nya medlemmar är John Hassler, doktor i nationalekonomi och professor i ekonomi vid IIES, Stockholms universitet och tidigare bl.a. rådgivare på finansdepartementet under finanskrisen, och Åsa Malmström, seniorkonsult vid Nordic Public Affairs och tidigare bl.a. stabschef för Jan Björklund 2013-2014 och ledarskribent på Hälsingetidningar.

Ordförande är Lars Weinehall, senior professor i allmänmedicin och epidemiologi vid Umeå universitet. I styrelsen sitter även Daniel Barr, generaldirektör för Pensionsmyndigheten, Ola Alterå, kanslichef för Klimatpolitiska rådet, Ulrika Liljeberg, kommunstyrelseordförande i Leksand, Åsa Hansson, docent och lektor i nationalekonomi vid Lunds universitet, Ulrika Heie (C), riksdagsledamot, Mikaela Valtersson, vice vd på utbildningsföretaget Kunskapsskolan, Martin Andersson, professor i industriell ekonomi vid Blekinge Tekniska Högskola och professor på LTH vid Lunds Universitet.

– Det känns väldigt tryggt för framtiden att ha denna enorma kompetens samlad i Fores styrelse. Akademi, vetenskap, politik och ekonomi är de byggstenar vi använder för att bygga kraftfulla reformer som förändrar och förbättrar för människor. Den nya styrelsen, med dess politiska, akademiska och erfarenhetsmässiga tyngd kommer spela stor roll framöver när vi ska börja göra just detta, säger Ulrica Schenström, vd, Fores.

Läs mer om styrelsens samtliga medlemmar här.

Vill du veta mer om Fores verksamhet, vänligen kontakta

Agnes Bondelid, Kommunikationschef
E-post: agnes.bondelid@fores.se