Pressinbjudan: Allt du behöver veta inför och under COP25

Årets klimatmöte, COP25, äger rum i Madrid 2-14 december 2019. Som journalist spelar du en viktig roll för att sätta press på parterna att nå ambitiösa överenskommelser samt informera politiker, forskare, civilsamhälle och allmänhet som inte medverkar under förhandlingarna. Därför bjuder Fores klimatexperter in dig som journalist till förberedande seminarium, vår rapportering på plats och den efterföljande analysen.

Inför COP25

Årets COP är tekniskt. Det är det sista mötet innan samtliga länder ska uppdatera sina nationellt fastställda bidrag, så kallade NDC:er, vilket enligt Parisavtalet ska ske vart femte år. Av den anledningen är det extra viktigt att ett antal olösta detaljer i Parisavtalet kommer på plats och att enighet nås i dessa frågor.

Mette Kahlin McVeigh, chef, Fores Klimatprogram, kommenterar:

– Vi behöver en mer ambitiös klimatpolitik. Årets möte är oerhört viktigt då de sista detaljerna av Parisavtalet ska behandlas. Nästa år avslutas det gamla Kyotosystemet och Parisavtalet träder i kraft på riktigt. Om Parisavtalets regler inte är tydliga och satta på plats kommer länderna ha svårt att uppdatera sina nationella åtagande med höjda ambitioner. Nu är det upp till bevis för politiken att bevisa att de också tar klimatfrågan på allvar.

Guiden till COP25

Fores lanserar den 27 nov sin årliga guide till COP25som bland annat går igenom hur klimatmötet fungerar, centrala frågeställningar och viktiga aktörer under årets möte, information om tidigare avtal och vilka frågor Sverige driver under årets COP. Guiden kan beställas här!

Seminarium 26-27 nov

26 nov: Artikel 6 – En knäckfråga under årets klimatförhandlingar

Parisavtalets Artikel 6 ger länder rätt att samarbeta internationellt för att uppnå sina NDC:er. Artikel 6 är tekniskt komplicerad och bland länderna råder skilda meningar om vilka regler som ska gälla. Välkommen till ett upplysande samtal där experter på området förklarar detaljerna kring en av Parisavtalets hörnstenar. Med Johan Nylander, expert inom klimatfinansiering, Kenneth Möllersten, tekn. dr, IVL Svenska Miljöinstitutet, expert på negativa utsläpp, Annika Christell, klimatförhandlare och jurist, Naturvårdsverket.

Läs mer här

27 nov: Fores guide till klimatförhandlingarna

Vilka kommer vara de viktigaste frågorna under COP25 och vilka riskerar att förbli olösta? Vilka frågor kommer Sverige driva? Kommer flytten från Santiago till Madrid påverka förhandlingarna? Detta och mycket mer kommer diskuteras tillsammans med Mattias Frumerie, Sveriges chefsförhandlare vid COP25, Regeringskansliet, Ola Hansén, senior rådgivare hållbar energi och klimat, Världsnaturfonden WWF, Åsa Persson, forskningschef och biträdande chef, Stockholm Environment Institute. Läs mer här

Vill du som journalist medverka under lanseringen och intervjua paneldeltagarna? Vänligen kontakta agnes.bondelid@fores.se snarast.

Fores utsända experter:

Fores experter kommer finnas på plats i Madrid under hela klimatmötet och rapporterar kontinuerligt via bloggen www.klimatforhandling.se. Som journalist är du varmt välkommen att använda informationen på bloggen, dels som bakgrundsinformation om mötet och förhandlingsläget, samt använda de citat som publiceras av våra utsända experter. För ytterligare rapportering och kommentarer inför, under och efter COP, vänligen kontakta:

Mette Kahlin McVeigh

Chef för Fores klimatprogram och delegationschef under klimatförhandlingarna. Mette är expert på klimat och energifrågor och svensk klimatpolitik. Hon har jobbat med politik, PR och påverkan i London, Stockholm och Bryssel och har gedigen erfarenhet från internationella klimatförhandlingar. Mette är på plats i Madrid 8-14 december.
E-post: mette.kahlin.mcveigh@fores.se

Ruben Henriksson

Assisterande programchef för Fores klimatprogram. Ruben är nationalekonom från Stockholms Universitet med inriktning mot utvecklings- och klimatekonomi, och har tidigare arbetat vid Klimat- och miljögruppen på Utrikesdepartementet. Ruben är på plats i Madrid 2-14 december.
E-post: ruben.henriksson@fores.se

Mathias Fridahl

Klimatpolitisk analytiker på Fores och forskare vid Linköpings universitet.
E-post: mathias.fridahl@fores.se

Andrea Sjögren Karlsson

Kommunikatör på Fores.
E-post: andrea.sjogrenkarlsson@fores.se

Artikel 6 - en av årets knäckfrågor

Artikel 6 handlar om hur länder och företag ska kunna handla med utsläppsrätter och vilket system som ska ersätta det handelssystem som existerar inom ramen för Kyotoprotokollet. Kyotoprotokollet löper ut 2020 och en ny mekanism inom ramen för Parisavtalet bör vara på plats till dess. Detta ser ut att bli en av de mest svårlösta frågorna under mötet.

Artikel 6 är tekniskt komplicerad och det råder skilda meningar om vilka regler som gäller. Dels handlar det om dubbelräkning, vilket uppstår när både det land som utför klimatåtgärder utomlands och landet där åtgärden sker räknar hem samma utsläppsminskning. Ländernas NDC:er är dessutom av olika typ, längd, mål och indikatorer. Frågan blir då i vilken enhet en utsläppsrätt ska vara definierad och hur man skapar en gemensam enhet som man kan handla med.

Detaljerna kring Artikel 6 riskerar att vara olösta i slutet av årets COP. Detta skulle kunna leda till ett extrainsatt möte, ett så kallat COP-BIS, eller att frågan skjuts till nästa års möte vilket vore ett misslyckande.

• Energifrågor