Pressinbjudan: Framtidens integration – det delade ansvaret

Ansvaret för integrationen ligger inte bara hos ett fåtal aktörer som Arbetsförmedlingen och kommunerna utan genomsyrar alla delar av samhället. För sjätte året i rad riktar Fores blicken mot Sveriges framtida integrationsarbete, i år på temat det delade ansvaret. För andra året i rad arrangeras konferensen i samarbete med Axfoundation och Öppna dörren. Vi vill välkomna dig som journalist!

Datum: Fredag 31 januari 2020
Tid: Kl. 09.00–12.00 (frukost serveras kl. 08.30)
Plats: Citykonferensen Ingenjörshuset, Malmskillnadsgatan 46, Stockholm

Medverkar gör bl.a. Bi Puranen, generalsekreterare, World Values Survey, Lena Micko (S), civilminister, Johan Eklund, vd, Entreprenörskapsforum och professor vid Blekinge Tekniska Högskola, Karin Ernlund (C), Arbetsmarknads- och Integrationsborgarråd, Tina Tropp Jerresand, People & Culture Manager, Nordic Choice, Maria Hernroth, hållbarhetschef, PEAB, och Karl Wennberg, professor i företagsekonomi. Moderator är Nedjma Chaouche, journalist, kommunikatör och rådgivare.

Konferensen är uppdelad på tre teman: Det enskilda ansvaret, Det offentliga ansvaret och Näringslivets ansvar. Vi diskuterar bl.a. hur integrationsarbetet ser ut i olika delar av samhället och hur vi kan arbeta med integration på nya sätt. Vi frågar oss vad man som privatperson, företag eller kommun kan göra för att bidra till bättre integration och hur värderingsskillnader kan överbryggas. Läs mer om konferensen och de medverkande här.

Antalet presspass är begränsade. Konferensen är kostnadsfri men registrering är obligatorisk.

Vill du närvara under konferensen? Vänligen kontakta

Andrea Sjögren Karlsson, kommunikatör, Fores
E-post: andrea.sjogrenkarlsson@fores.se
Tel: 0707 81 59 69

Vill du veta mer om konferensen eller komma i kontakt med någon av våra experter för en kommentar, vänligen kontakta

Oskar Adenfelt, assisterande programchef, Fores
E-post: oskar.adenfelt@fores.se

Lästips!

Vill du förbereda dig inför konferensen? Karl Wennbergs nyutgivna studie Integration i hela Sverige – Från asyl till arbete (Fores) undersöker vad som skiljer kommunerna åt i deras arbetsmarknadsintegration av personer som beviljats asyl, och redogör för vilka faktorer som ökar sannolikheten för en nyanländ att komma i arbete. Läs mer om studien här.

• invandring
  • migration