Pressinbjudan: Ny rapport visar betydande nedgång i de nya lärarnas förmågor

Tid: 27 november kl. 13.00-15.00
Plats: FORES lokaler, Bellmansgatan 10, Stockholm
Anmälan: asa.minoz@fores.se, tfn 0703 088 52 64

De som väljer att bli högstadielärare idag har betydligt sämre gymnasiebetyg, sämre kognitiv förmåga och sämre ledaregenskaper än de som valde läraryrket i början av 1990-talet. I en ny IFAU-rapport, som presenteras den 27 november, visar forskarna Jonas Vlachos och Erik Grönqvist att nedgången i de nya lärarnas förmågor påverkar olika elevgrupper på olika sätt.

Att lärarna är mindre begåvade idag än tidigare missgynnar starka elever, men gynnar faktiskt de svaga eleverna. Svaga elever, och elever med utländsk bakgrund, drabbas däremot av nedgången i ledarskapsförmåga hos de nya högstadielärarna. Rapporten visar dessutom att manliga lärare med höga gymnasiebetyg får alla elever att prestera bättre, men att detta inte gäller kvinnliga lärare med bra betyg.

Jonas Vlachos presenterar den nya rapporten "Hur lärares förmågor påverkar elevers studieresultat". Kommenterar rapporten gör: Sigbrit Franke, utredare av den nya förslaget till lärarutbildning, Metta Fjelkner, förbundsordförande för Lärarnas riksförbund, och representant för Utbildningsdepartementet.

Kontakt:
Jonas Vlachos
Stockholms universitet och Institutet för näringslivsforskning (IFN)
jonas.vlachos@ne.su.se, tfn 0708-933 240

Erik Grönqvist
Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering (IFAU)
erik.gronqvist@ifau.uu.se, tfn 018-471 70 75

Rapporten finns tillgänglig på www.ifau.se från och med den 27 nov.

Vi kommer att direktsända via Bambuser på www.fores.se. Filmklipp kommer även att finnas tillängligt i efterhand.

• Arbetsmiljö

• lärarutbildning betyg genus ledarskap skolan