​Swedavia och 2030-sekretariatet i unik upphandling – 2030-sekretariatet satsar till 110% på bioflygbränsle

Under våren 2019 bjöd Swedavia in företag att delta i Swedavias upphandling av bioflygbränsle. 2030-sekretariatet nappade till 110%, och köper under 2020 in mer biojet än vad medarbetarna förväntas använda.

Upphandlingen som leds av Swedavia påbörjades hösten 2019. SOS-alarm och Systembolaget är andra företag som deltar. I december avslutades den offentliga upphandlingen och Air BP vann med Neste som bränsleleverantör. Drivmedlet produceras i finska Porvoo, och den tredjepartscertifierade råvaran består av använd frityrolja och slaktavfall.

– Det finns innovativa biobränsleföretag över hela världen, inte minst i Norden. Om vi skapar efterfrågan får de en chans att producera. kommentarer Jakob Lagercrantz, vd på 2030-sekretariatet.

Bioflygbränsle minskar utsläppen av fossil koldioxid med upp till 80 procent jämfört med traditionellt flygbränsle. Swedavia köper årligen cirka 450 ton bioflygbränsle som motsvarar bolagets tjänsteflygresor. Enligt deras beräkningar kan volymerna öka till motsvarande 15 000 flygresor från Stockholm till Paris på 100 procent bioflygbränsle när ytterligare aktörer ansluter sig. Upphandlingen är värd elva miljoner kronor.

– Det är oerhört glädjande att fler aktörer visar intresse för en gemensam upphandling av bioflygbränsle. Ambitionen är att genomföra en ny upphandling varje år och att fler företag och organisationer ska kunna ansluta sig. Om vi kan stimulera efterfrågan är en storskalig inhemsk produktion möjlig, säger Jonas Abrahamsson, vd Swedavia.

2030-sekretariatet, som grundades 2013 för att stötta arbetet att nå en fossiloberoende fordonsflotta i Sverige, undviker flyg när alternativen finns. Vid längre flygresor saknas ibland realistiska alternativ varpå 2030-sekretariatet klimatkompenserar för utsläppen, och nu dessutom betalar för att samma mängd bioflygbränsle handlas upp.

– Fler företag behöver ta ställning för biodrivmedel och hållbara företagsresor. Genom upphandlingen med Swedavia blir ansvaret konkret, och det lägger på en realistisk kostnad på biljetten. Nu vet vi att motsvarande mängd bioflygbränsle kommer att skapas hos en av de ledande biobränsletillverkarna världen över, kommenterar Jakob Lagercrantz.

Under många år producerades allt bioflygbränsle från en anläggning i Kalifornien. Nu har produktion kommit igång på flera platser världen över. I Sverige pågår flera projekt.

Vill du veta mer om upphandlingen, 2030-sekretariatet eller hur ditt företag kan bidra till klimatomställningen? Vänligen kontakta

Jakob Lagercrantz, 2030-sekretariatet
E-post: jakob@equest.se