Pressmeddelande -

Arbetsmarknaden står still på grund av de stora aktörernas förlegade syn på jobbliv

Arbetsmarknaden och människors förväntningar förändras. Samtidigt fortsätter politiker, rekryterare och fackförbund i samma mönster som tidigare. Det behövs ett annat fokus för att kunna svara på samhällets nya behov och på vanliga människors förväntningar. Till exempel har fackförbunden en historia av att se trygghet på arbetsmarknaden i form av att man får behålla sitt jobb och ta del av sina formella rättigheter. Men trygghet idag innebär att kunna byta jobb, och byta till rätt jobb, när man vill.

- Förändringen har påbörjats, men det går långsamt. Det förlegade synsättet sitter kvar i samhället och förhalar förändringen. Svårigheterna ökar alltså för individen, för att politiker och stora aktörerna är fast i gamla synsätt. Det pratas för mycket om arbete utifrån ett problemperspektiv, och att man ska vara tacksam över att ha en anställning, oavsett om man trivs eller inte. Det gör att folk stannar på sina jobb och att arbetsmarknaden står still, säger Erik Fors-Andrée, vd på Go Monday.

Över en miljon svenskar vill byta jobb men gör det inte, bland annat för att de inte vet hur de ska göra. Samtidigt når den hjälp som finns inte fram. Det finns flera aktörer där ute som aktivt jobbar med att hjälpa människor med deras jobbliv - vidareutbildas, känna till sina rättigheter och att byta jobb. Men när det pratas om att man ska ta sig framåt i jobblivet, så är det i regel alltid från ett problemperspektiv och det pratas i stort sett alltid om att man ska ta sig “uppåt” - att göra karriär. Genom att prata på det viset exkluderar man ca 75-80 % av Sveriges befolkning, som i första hand ser utveckling i jobblivet som någonting annat än att stiga i befattningsgrad och få utökat ansvar.

- Det är inte rättvist för någon, och gör att arbetsmarknaden står still. Många människor tar till exempel helt avstånd från ordet karriär och tycker inte att det är någonting som de “håller på med”. Ordet i sig är ofta förknippat med att stiga i befattningsgrad, trots att man kan utvecklas på flera sätt än så, menar Erik-Fors-Andrée.

Uppmanar andra att följa efter

Från och med nu använder Go Monday ordet 'jobbliv' istället för 'karriär', för att markera sitt ställningstagande. Även om det är en stor risk att ta bort ett så inarbetat ord och ersätta det med ett ord som inte ens finns i Svenska Akademiens ordlista, så ser man ändå att det är värt det. De personer som minst förknippar sitt jobbliv med att “göra karriär” är i många fall de personer som skulle må bäst av tänka till mer på vad de jobbar med, och om de faktiskt skulle trivas bättre på en annan arbetsplats.

- Jag är förvånad över att ingen av de större aktörerna har tagit tag i det här tidigare. Men när de inte gör något åt ett problem som är känt sedan länge så känner vi att vi får börja. Någon måste vara modig och börja när man vill skapa förändring, säger Erik Fors-Andrée.

Andra organisationer uppmanas att skynda på förändringen, särskilt organisationer som aktivt jobbar med att hjälpa personer med deras jobbliv och vill nå fram med den hjälpen. Exempel på sådana organisationer är fackförbund, universitet, högskolor, omställningsaktörer, rekryteringsföretag, jobbannonsörer och såklart även Arbetsförmedlingen.

- Vi vill att fler människor ska ta sitt jobbliv på allvar och ta ansvar för sin egen utveckling i jobblivet. Att sluta kalla det för ‘karriär’ och att ‘göra karriär’ är inte hela lösningen, men ett viktigt steg för att nå fram till människor, säger Erik Fors-Andrée.

• karriär
  • jobbliv
  • arbetsmarknad
  • fackförbund
  • arbetslöshet

Har funnits sedan 2013 och tycker om att utmana de förlegade synsätt som finns i branschen. Jobbar idag med några av de största fackförbunden i Sverige och är landets största leverantör av rådgivande tjänster för jobblivet.

Erik Fors-Andrée

Presskontakt VD Expert på jobbliv och arbetsmarknad +46 708-37 23 50