GoCo House i GoCo Health Innovation City nominerad till Årets Bygge 2024

GoCo House nominerad till Årets Bygge 2024

Tillsammans med entreprenören BRA Bygg har Vectura och Next Step Group utvecklat den spektakulära byggnad som är tänkt att bli det pulserande hjärtat i en ny life science-stadsdel i Mölndal. Nu är huset en av tre tävlande som nomineras i Årets Bygges kategori Hotell och kontor 2024. Uppdelat på sex olika kategorier är det de 18 bästa byggprojekten i Sverige, slutförda under 2023, som gör upp om titeln Årets Bygge 2024. Vinnaren koras den 19 mars och streamas på byggindustrin.se.

Byggbranschens ledande nyhetstidning Byggindustrin sammanfattar projektet så här i sin nomineringsartikel:
Strax söder om läkemedelsjätten Astra Zenecas forskningsanläggning i Mölndal utanför Göteborg växer life science-klustret GoCo Health Innovation City fram. Den 21 000 kvadratmeter stora signaturbyggnaden GoCo House är tänkt att bli områdets hjärta med bland annat kontor, labb, co-working, restaurang och konferenslokal. Husets utseende påminner om lådor i olika storlekar staplade på varandra, vilket arkitektbyrån Semrén & Månsson motiverat med att man vill ”visualisera det icke-statiska och ständigt föränderliga som präglar både forskning och livet i allmänhet.”

– Vi jobbade extremt nära vår entreprenör, vi hade en ABT i samverkan och den sker från och med första strecket – från väldigt tidiga kalkyler och hela vägen igenom. Entreprenören och beställaren jobbade i ett och samma team vilket är en framgångsfaktor. Därför kunde vi hålla tider och budget. Vi hade inte kunnat hålla det tempot vi haft utan den samverkan vi haft. Vi är extremt nöjda med arbetsprocessen ihop med vår entreprenör, säger Anna Eckerstig, fastighetsutvecklingschef (Director Real Estate Development) på GoCo Development AB. Läs hela Byggindustrins nomineringsartikel om GoCo House här: https://www.byggindustrin.se/b...

Entreprenör: BRA bygg
Beställare: GoCo Development AB
Hyresgäst: I dagsläget över 50st bolag. Bland annat Afry, Volvo Cars, Mölnlycke Health Care, Siemens Healthineers
Arkitekt: Semrén & Månsson Arkitekter
Entreprenadform: ABT i samverkan
Totalkostnad: 700 mkr

Om Årets Bygge

Årets Bygge är samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda pris och sätter fokus på de fantastiska projekt som byggs i Sverige varje år. Totalt nomineras 18 projekt som färdigställts under 2023. Projekten är uppdelade i sex kategorier – bostäder, hotell och kontor, infrastruktur, industri/logistik/butik, samhällsfastigheter och renovering – med en vinnare i varje kategori, samt en samlad totalvinnare. Likt tidigare år granskas alla projekt utifrån våra fem kriterier: arbetsmiljö, hållbarhet, tid/kvalitet/budget, teknik/innovation och samverkan.

Årets Bygge arrangeras av Byggindustrin och Construction Summit – byggbranschens nya mötesplats. Vinnarna koras den 19 mars på Construction Summit, Sergel Hub i Stockholm. Prisutdelningen streamas genom byggindustrin.se.

Årets Bygge-juryn:

Björn Rundström, chefredaktör, Fastighetsnytt och Byggindustrin
Catharina Elmsäter-Svärd, vd, Byggföretagen
Kajsa Hessel, vd, Svensk Byggtjänst
Tobias Olsson, förbundsdirektör, Sveriges Arkitekter
Anders Holmestig, vd, fastighetsägarna Sverige
Nima Assadi, konsult inom samhällsbyggnad och verksamhetsutveckling, Podcast: Hela kedjan

GoCo Health Innovation City – The new world for life science

GoCo Health Innovation City är en miljardsatsning på nya forsknings- och utvecklingsmiljöer ianslutning till AstraZenecas anläggning i Mölndal. Visionen är att skapa en plats med potentialatt ta ett globalt ledarskap inom Life Science. Projektet har initierats av företagen Next Step,Vectura Fastigheter och AstraZeneca.

Moa Dicksdotter

Press contact Head of Community 0768-98 83 01
Josefine Magnusson

Press contact marknadskoordinator 0721933501
Josephine Urbath Söderström

Press contact Marketing Communications Project Manager Marknad och Kommunikation +46 768 99 27 70

The new world for life science

Vectura Fastigheter och AstraZeneca.

GoCo Health Innovation City
Kärragatan 5