TreeToTextile bygger upp forskningsmiljö i GoCo Health Innovation City - vill göra textilindustrin mer hållbar med sin innovativa teknologi

Press release -

Med en teknologi som möjliggör för storskalig produktion av en ny hållbar textilfiber, sprungen från trädbaserad cellulosa, vill TreeToTextile göra biobaserad textilfiber till ett förstahandsval för den globala textilindustrin. Nu flyttar verksamheten in i GoCo House där företagets första egna labb och demoanläggning tar plats.

Hur kan vi påskynda utvecklingen av en mer hållbar textilfiber och dessutom göra den kostnadseffektiv och tillgänglig för en bred marknad? Denna fråga blev startskottet för bolaget TreeToTextile - grundat år 2014 av H&M Group, Inter IKEA Group och Stora Enso.Hela textilindustrin står inför omfattande utmaningar vad gäller materialfrågan och behovet av hållbara och fossilfria material är stort. En utmaning som inte bara slår mot industrin, utan också mot miljön och planeten i stort.

- I takt med att den globala befolkningen ökar så ökar också behovet av alternativa textilfibrer som uppfyller kraven på låg miljöpåverkan till en låg kostnad. Textilier gjorda av cellulosa har stor potential för att möta både efterfrågan och göra hela textilindustrin mer hållbar. Vår teknologi grundar sig på en helt ny process som gör detta möjligt, säger Åsa Östlund, Head of R&D på TreeToTextile AB.

I GoCo House förbereds nu den nya forskningsanläggningen för TreeToTextile. Här kommer forskning och utveckling äga rum för att ytterligare skala upp produktionen och innovera sättet för hur hållbar textilfiber med lågt miljöavtryck blir verklighet.

- GoCo Health Innovation City är precis det sammanhang och den miljö vi vill verka i. Hela området med dess hållbarhetsprofil, satsning på innovation och inspirerande miljöer gjorde valet enkelt. Med ett eget forskningsteam och alla förutsättningar på plats så ser vi nu fram emot att kunna ta nästa steg mot en kommersialisering och samtidigt bidra till en mer hållbar textilindustri i stort, fortsätter Åsa Östlund.

För GoCo House innebär nyheten ytterligare en ledande aktör till den nya signaturbyggnaden och området.

- Nu ser vi huset börjar fyllas med innovativa verksamheter där agendan för hållbarhet och hälsa är gemensam. Vi är väldigt glada över att få välkomna TreeToTextile till GoCo och ser fram emot att både följa och stödja deras fortsatta resa mot en hållbar textilindustri, väl förankrad i forskningen. Bolagets verksamhet fyller ett stort syfte och deras etablering kommer garanterat att inspirera till värdefulla samarbeten och insikter - både för GoCo och resten av vår omvärld, säger Alexander Kronberg, Affärsutvecklare på GoCo Health Innovation City.

GoCo Health Innovation City – The new world for life science
GoCo Health Innovation City är en miljardsatsning på nya forsknings- och utvecklingsmiljöer ianslutning till AstraZenecas anläggning i Mölndal. Visionen är att skapa en plats med potentialatt ta ett globalt ledarskap inom Life Science. Projektet har initierats av företagen Next Step,Vectura Fastigheter och AstraZeneca.

Moa Dicksdotter

Press contact Head of Community 0768-98 83 01
Josefine Magnusson

Press contact marknadskoordinator 0721933501
Josephine Urbath Söderström

Press contact Marketing Communications Project Manager Marknad och Kommunikation +46 768 99 27 70

The new world for life science

Vectura Fastigheter och AstraZeneca.

GoCo Health Innovation City
Kärragatan 5