Stefan Krook vinnare i Social Capitalist Award

GodEls grundare Stefan Krook vinner priset Årets samhällskapitalist i Social Capitalist Award – Veckans Affärers utmärkelse för sociala företagare. Krooks entreprenörskap har fått internationellt renommé och hittills har 27 Mkr genererats till välgörenhet genom GodEl och GodFond.

Stefan Krook har satt socialt företagande på kartan i svenskt näringsliv och fått internationellt renommé för sin unika entreprenöriellaanda. Krook var först med att starta och driva el- och fondbolag helt utan privat vinstintresse, genom stiftelsen GoodCause, där vinsten skänks till välgörenhet. Han startade GodEl 2005 och utmanade den trögrörliga elmarknaden. Året därpå  gick 10 % av alla som bytte elbolag till den nya utmanaren. GodEl växte rekordsnabbt och följdes av systerbolaget GodFond 2009. Hittills har 27 Mkr genererats till välgörenhetsorganisationer och fler företag är på väg.

Idén om att företag bara ska gynna sina ägare och inte samhället är förlegad. Min vision är att alla företag har samhällsansvar inbyggt i sitt DNA, säger Stefan Krook.

Social Capitalist Award och Veckans Affärers priser Årets samhällskapitalist och Årets samhällsentreprenör delas ut för sjunde året i rad till förebilder som byggt upp verksamheter som bidrar till att lösa samhällsproblem och tjäna pengar på samma gång. Bland tidigare års vinnare finns Percy Barnevik, Antonia Axson Johnson, Dan Olofsson och Johan Rockström.

Juryns motivering
”När jag startade sa folk att jag var galen.” har serieentreprenören själv beskrivit det. För tio år sedan var socialt företagande för de allra flesta en totalt okänd fågel i det svenska näringslivet, så visst var han tidigt ute. Sedan dess har innovatören, utmanaren och nytänkaren fortsatt att lika enträget kombinera spännande affärsidéer med ett alltid lika självklart samhällsengagemang. Stefan Krook är den i dag som mer än någon annan personifierar svenskt, socialt företagande.

Välkommen att kontakta oss för mer information:
Emmy Tollin, Informationsansvarig GodEl, 073 – 55 313 65 eller emmy.tollin@goodcause.se