GöteborgsLokalers arbetsmodell för Superförvaltning.

Ett år med Superförvaltning

Nu är det ett år sedan GöteborgsLokaler inledde arbetet med sina stödjande insatser utifrån Framtidens strategi för stadens utvecklingsområden. Målet är att inga bostadsområden i Göteborg skall finnas med på polisens lista över särskilt utsatta områden år 2025.
– Vi är i full gång, säger Pia Johnson, marknads- och kommunikationschef på GöteborgsLokaler och samordnare för superförvaltningen i bolaget.

GöteborgsLokalers moderbolag Framtiden har ett tydligt mål att inga utsatta områden i Göteborg skall finnas med på polisens lista över särskilt utsatta områden 2025. Samtidigt skall inget annat område flyttas upp på listan. Det är en ambitiös plan som kräver bred samverkan mellan många aktörer i staden.
För att lyckas har Framtiden arbetat fram två tydliga strategier som kallas superförvaltning där extra mycket fokus läggs på närvaro och trygghet, samt Framtidens stadsutveckling som syftar till att driva utveckling som gör skillnad på riktigt med fokus på renoveringar och nyproduktion men även på den sociala utvecklingen i de aktuella områdena.
GöteborgsLokaler förvaltar idag torg i flera av stadens särskilt utsatta områden. Fyra av torgen äger bolaget: Bergsjön Centrum, Hjällbo Centrum, Länsmanstorget och Vårväderstorget. Friskväderstorget och Hammarkulletorget ägs av Bostadsbolaget och förvaltas av GöteborgsLokaler.
Pia Johnson är marknads- och kommunikationschef på GöteborgsLokaler och hon är samordnare av bolagets arbete med superförvaltning. Pia är väl insatt i hur bolaget arbetar för att bidra till Framtidens högt ställda mål.
– Inom strategin för superförvaltning ryms flera olika delar som syftar till att öka trivseln och tryggheten på och vid våra handelsplatser, berättar Pia Johnson. GöteborgsLokaler har utifrån Framtidens strategier tagit fram åtgärder där vi ser att vi kan bidra till målet. Många av dessa insatser liknar det vi tidigare gjort, men nu gör vi det i större omfattning, mer strukturerat, håller hög fart, testar och bygger vidare på det vi vet funkar bra. Alla insatser anpassas utifrån lokala förutsättningar och behov.

Flera olika koncept

För våra insatser har vi arbetat fram en arbetsmodell med en rad koncept med tillhörande verktyg som alla skall bidra till att öka tryggheten och i förlängningen bidra till att inget område i staden klassas som särskilt utsatt. Idag vet alla våra medarbetare som jobbar med superförvaltningen vart vi skall och varför.
Exempel på koncept som vi är igång med är Hel-o-ren där klottersanering inom 24 timmar, ökad rondering, ökad städning bland annat ingår. Ett annat koncept är Utbildningar för handlarna, där extra fokus ligger på att ha dialog med handlarna och hitta rätt utbildningsbehov. Ett tredje är Torgvandringar – en trygghetsvandring med torgfokus. Och Torgsamverkan som hela tiden pågår via den dialog och samverkan vi har med torgens besökare, lokalhyresgäster och aktörer som finns i torgens närhet.
Ingen göteborgare ska behöva bo i ett särskilt utsatt område och förutsättningarna ska vara goda för alla som växer upp, bor och verkar även i våra utvecklingsområden. En förutsättning för att lyckas stavas handling och att respektive part i olika samarbeten tar hand om sitt uppdrag inom sitt ansvarsområde.
– Vi har vår organisation på plats, vi vet vart vi skall och vi har ett strukturerat arbetssätt på plats, säger Pia Johnson. I vårt arbete i utvecklingsområdena jobbar vi nu ännu mer intensivt i nära samarbete med våra systerbolag i Framtidenkoncernen och har också täta dialoger med flera aktörer i staden, däribland polisen och stadens olika förvaltningar. Tillsammans kan vi vända utvecklingen och vi tror starkt på att vi kan lyckas.

Pia Johnson

Marknads- och kommunikationschef 031-33 50 120, 0709-649 120