Håll en julgrans avstånd – GöteborgsLokaler rekryterar boende som trängselvärdar för coronasäker julhandel

Särskilda trängselvärdar kommer att bidra till att göra julhandeln tryggare och säkrare på Bergsjön Centrum, Hjällbo Centrum och Länsmanstorget i Göteborg. Insatsen är inte bara ett sätt att stötta den lokala handeln utan också ett arbetsmarknadsprojekt.

Värdarna får i uppdrag att påminna om vikten av att hålla avstånd och visa hänsyn på grund av risken för smitta. Att hjälpa till så att besökarna håller en julgrans avstånd.

– Syftet med insatsen är att underlätta för våra lokalhyresgäster och deras kunder att besöka torgen under julhandeln. Trängseln kommer att öka och detta är en efterfrågad hjälp från handlarna, berättar Catharina Sundberg, fastighetschef på GöteborgsLokaler. Vi måste göra vad vi kan för att minska risken för smittspridning.

Just nu pågår rekrytering av trängselvärdarna. I Bergsjön sker det i samarbete med Navet, i Hjällbo med Yalla Hjällbo och i Biskopsgården tillsammans med fotbollsklubben.

– Genom att projektanställa värdarna skapas sysselsättning för boende i dessa områden. Vi har fått fin hjälp av våra systerbolag Bostadsbolaget, Familjebostäder och Poseidon som bistår med att rekrytera boende, säger Catharina Sundberg.

Utöver dessa tre inomhustorg kommer GöteborgsLokaler också att stärka upp med inhyrda trängselvärdar på inomhustorgen Brunnsbotorget och Tuve Torg.

Kontaktperson: Catharina Sundberg, fastighetschef GöteborgsLokaler, 031-33 50 115.