Hur bygger man ett helt nytt stadsdelstorg idag?

Hur bygger man ett helt nytt stadsdelstorg idag?

I dag berättade Jonas Lissel och Kathleen Hahne från GöteborgsLokaler om just detta på Sweden Urban Arena i Stockholm.

Selma Lagerlöfs Torg håller på att förvandlas till en välkomnande och trygg stadsdel med framtidstro och kontinuitet från historien och nutiden. Under de närmaste åren kommer torget att genomgå en stor omvandling, som ger möjlighet till nya handelsytor med plats för både befintliga och nya företag.

Kathleen och Jonas berättade om det utgångsläge vi hade med otrygghet, en fastighet som var tekniskt slut och en stadsdel med en negativ mediabild...men med goda förutsättning med bl.a. byggbar mark, bra läge och stort engagemang. Vi berättade om hur vi jobbar, vad som är utmanande, vad som är framgångsfaktorer och framförallt svarar vi på frågan - så här bygger vi ett nytt stadsdelstorg!

-----------------------------------------------------

Sweden Urban Arena är en nationell mötesplats där intressenter inom köpcentrum och cityhandel, detaljhandel, Food & Beverage samt stads- och platsutveckling träffa, nätverkar och låter sig inspireras. Det är branschorganisationerna Svenska Stadskärnor, Sveriges Centrumutvecklare och NCSC (Nordic Council of Shopping Centers) som arrangerar konventet. Syftet är att sammanföra fastighetsägare, kommuner, detaljhandel, centrumutvecklare och stadsplanerare för att främja utvecklingen av morgondagens mötes- och handelsplatser: levande, attraktiva och väl integrerade i ett samhälle där människor bor och verkar.