Locals-kampanjen på en spårvagn under sommaren 2023.

Localskampanjen – hur gick den?

Sedan 2017 har GöteborgsLokaler tillsammans med våra lokalhyresgäster uppmärksammat Göteborgs lokala torg och verksamheterna på torgen genom kampanjen ”Locals”. Kampanjen grundar sig på verkliga bilder och berättelser om handlare på våra torg, vilka finns samlade på hemsidan https://localsofgbg.se/.

”Det är nåt särskilt med torgen i Göteborg. Här finns de som bakar din frukostfralla, lagar din cykel och binder din blombukett. De som lever och verkar kring torgen varje dag, året om. Vi kallar dem Locals och vill hylla dem för att de bidrar till ett levande Göteborg.”

Målet är att visa bredden av utbud och service som finns på våra handelsplatser och på så sätt få fler göteborgare att handla lokalt på sina närmaste torg och handelsplatser.

För att se hur Locals har tagits emot har GöteborgsLokaler gjort en undersökning i samband med den senaste kampanjperioden. Syftet med undersökningen har varit att mäta kampanjens genomslag, dvs. kartlägga i vilken utsträckning den har observerats och lästs samt att ta reda på hur mottagarna reagerat på kampanjen och dess innehåll.

Metod och genomförande av kampanjmätningen

• Kampanjen har under sensommaren funnits på stadstavlor och spårvagnar samt på Facebook och Instagram i respektive torgs sociala kanaler under vecka 32-36.
  • 300 personliga intervjuer har genomförts under vecka 25-36 på olika offentliga platser runtom i Göteborg. De intervjuade är göteborgare över 18 år.
  • · Bilder från kampanjen visades upp vid intervjutillfället.

Resultatet av kampanjmätningen

• Normalt obsvärde: 25% har sett något av kampanjen Locals of Göteborg. Det är framför allt på reklamtavlor utomhus och på spårvagnar man har sett kampanjen. Detta är ett obsvärde som ligger nära genomsnittet för liknande kampanjer.
  • God budskapsförståelse: Majoriteten av de som har sett kampanjen uppfattar att den handlar om att man ska gynna det lokala.
  • Kampanjen skapade ett intresse hos hälften: Hälften av de som hade sett kampanjen blev intresserade av att besöka något av de lokala torg som finns runtom i Göteborg när de såg reklamen.
  • Genomsnittlig reaktion på kampanjen:Majoriteten av de som hade sett kampanjen tyckte att den var bra.
  • Kampanjen skapar en positiv känsla:De som ser kampanjen blir glada när de ser bilderna, man tycker det är ett positiv initiativ att lyfta små och lokala verksamheter.

Vi jobbar vidare med Locals

Vi på GöteborgsLokaler är nöjda med resultatet av mätningen. Nu har vi fått en bra bild av hur kampanjen Locals tagits emot och vad vi kan justera för att göra den ännu bättre. Vi ser att uthålligheten med Localskampanjen har gett resultat. [ÅJ1] Vi får också ofta höra från er lokalhyresgäster att ni får direkt respons från era kunder och besökare, att de sett bilder från deras torg och tycker att det är roligt. Alla handlare som är med i kampanjen är goda ambassadörer för hela torget.

Inför framtida kampanjer skall vi se om vi kan tydliggöra vissa nyckelord i texten för att få fram budskapet ännu bättre och tydligare. Vi vill också få till en bra balans mellan text och bild då vissa människor fastnar mer för ord än bild och vice versa.