Matkassen 2011 - Hur ser matpriserna ut för våra torgs kunder?

Matkasseundersökningen baseras i år på nedanstående delar;

• Matkassen, traditionella varumärken – prisutvecklingen mellan åren och jämförelse mellan butikerna.

• Budgetmatkassen – jämförelse mellan butikerna, det billigaste alternativet som funnits vid tillfället noterats.

• Kostnad för att beställa mat på internet – jämförelse med butikerna

Traditionella matkassen

Totalt för alla butiker ligger den genomsnittliga prisökningen på 4,36 % jämfört med 2010. Det är en stor ökning som kan delvis förklaras med vändningen i konjunktur och att priset på matkassen under 2010 sjönk med 3 %. Det genomsnittliga priset för en matkasse 2011 är 1 213 kr. Jämfört med förra året, då det rådde en tydlig prisminskning genom hela undersökningen, är det i år bara Coop Nära Kyrkbytorget, Coop Extra Eriksberg och Willys på Wieselgrensplatsen som har sänkt sina priser. I övriga butiker har prisökningar gjorts.

Budgetkassen

Här har de billigaste priserna för varje vara inkluderats oberoende av varumärke. Den butik som har haft störst prisskillnad mellan den ordinarie och budgetmatkassen (264 kr) är Hemköp på Selma Lagerlöfs Torg, samtidigt som Coop Nära på Kyrkbytorget håller den lägsta prisskillnaden mellan de två matkassarna, 116 kr. Den genomsnittliga priset för en budgetmatkasse ligger på 1 021 kr.

För den riktigt prispressande kunden som kan tänka sig att inte ta hänsyn till transport och tid kanske ”billigaste matkassen” är en intressant utflykt. Konceptet bakom den ”billigaste matkassen” innebär att kunden kan tänka sig åka till alla butiker som ingått i undersökningen och köpa respektive vara i den butik där den är billigast. Den billigaste matkassen som går att få tag igenom att åka runt på detta sätt kostar 659 kr. För att få tag i den behöver kunderna besöka 13 affärer runt om Göteborg!

Näthandel

Att handla mat via internet är åter på frammarrsch. I år har vi titta på Hemmalivs.ses matkasse vilken kostar 1 618 kr, vilket gör det till det absolut dyraste alternativet i hela undersökningen. Handla24.ses matkasse kostar 1 321 kr, vilket gör den till en av de dyraste alternativen; endast Ica Nära Haga och Coop Nära Kyrkbytorget har dyrare kassar.