Microsoft använder GöteborgsLokaler som exempel

Microsoft använder GöteborgsLokaler som exempel

När GöteborgsLokaler tillsammans med övriga bolag inom Framtidenkoncernen bestämde sig för att se över användarvänligheten i sina datasystem så föll valet på Office 365 från Microsoft. Införandet av det nya systemet har varit så lyckat att Microsoft själva har lyft upp det i marknadsföringssyfte.

– Anledningen till att vi valt Office 365 är att vi vill underlätta för våra användare, säger Christer Henriksson, chef för Framtidens IT. Med Office 356 får alla anställda tillgång till sina mail och arbetsdokument från vilken dator, mobil eller surfplatta som helst, vart de än befinner sig.

Tillgängligheten var den springande punkten i valet av Office 365. I samband med implementeringen av det nya systemet flyttade många av tjänsterna, så som mail och dokumenthantering upp i det så kallade molnet. Det innebär att i stort sett all data lagras på servrar hos Microsoft. Därför är inte användarna längre bundna till sin arbetsplats eller arbetsplatsens eget nätverk för att få tillgång till e-post och dokument.

En del av Office 365 är samarbetsprogrammet SharePoint 2013 och GöteborgsLokaler utvecklar i dagsläget ett helt nytt intranät byggt med SharePoint som grund. Även detta kommer att lagras på Microsofts servrar, något som ställer mindre krav på bolagets egna servrar och underlättar administrationen för Framtidens IT-avdelning.

– Samarbetet med Microsoft har fungerat mycket bra och våra användare har varit nöjda med införandet, berättar Christer Henriksson. Förutom nya versioner av de vanliga Office-programmen så har vi också sett till att alla anställda lätt kan stå i direktkontakt med varandra genom meddelandeprogrammet Lync som också är en del av Office 365.

Införandet har varit så pass lyckat att Microsoft själva har lyft upp GöteborgsLokaler och Framtiden på sin hemsida som ett lyckat kundexempel. Läs gärna artikeln här.