Ökad närvaro skall ge tryggare torg

Ökad närvaro skall ge tryggare torg

I en satsning på att öka tryggheten på och omkring Hammarkulletorget satsar GöteborgsLokaler på ökad närvaro av torgvärdar på Torget.

GöteborgsLokalers satsning på torgvärdar har visat sig öka tryggheten på de torg där konceptet tillämpas. Nu gör man en insats för ökad närvaro på Hammarkulletorget. Satsningen görs med hjälp av väktare från Nokas Bevakning och bekostas av GöteborgsLokaler tillsammans med Göteborgs Stad och Bostadsbolaget.

– Vår närvaro har en stor betydelse för torgets besökare, menar Karl-Henrik Gustavsson på bevakningsföretaget Nokas, vars väktare även kallas torgvärdar. Vi lägger stor vikt vid service och vi ser gärna att allmänheten kommer fram till våra väktare och ställer frågor. Vi finns där för de boende och lokalhyresgästerna, säger Karl-Henrik.

Ulrika Evenås, fastighetsförvaltare på Hammarkulletorget berättar att GöteborgsLokaler, förutom ökad väktarnärvaro också satsar på en mer frekvent städning av torget. Allt för att öka trivseln i Hammarkullen i allmänhet och torget i synnerhet.

Inom en snar framtid kommer torget också patrulleras av hundar som även det är ett led i satsningen på ett tryggare Hammarkullen.