Unik ljusgestaltning lyser upp Olskroken

Unik ljusgestaltning lyser upp Olskroken

Den 14 maj invigs det nya Olskrokstorget med en härlig vårfest som bland annat bjuder på stor loppis och musikunderhållning. Sedan i höstas har torget rustats upp i flera steg, alla med syfte att göra torget ännu mer tillgängligt och inbjudande.

Bland de upprustningar som genomförts kan bland annat nämnas att muren mot spårvagnshållplatsen öppnats upp på ett par ställen, vilket kommer att öka tillgängligheten till torget. För de minsta har det även anlagts en vattenlek, en attraktion som kommer att locka till många blöta skratt under heta sommardagar.

Den förändring som kommer märkas allra tydligast är förmodligen den för Sverige helt unika ljusinstallation som under våren monterats upp på torget. Totalt 17 strålkastare kommer när mörkret faller att lysa upp alla fasader runt torgytan.

För att inte störa de boende i Olskroken så har fasaderna fotograferats. Med fotografierna som mall har det sedan tillverkats ett raster som gör att alla fönster maskeras av. Med andra ord kommer ingen runt torget att uppleva att strålkastarna lyser in i bostäderna. Rastret kan vid behov bytas ut tillfälligt för att projicera olika mönster på fasaderna, exempelvis vid juletid.

Lars Fredén är ljusdesigner och upphovsman till ljussättningen. I flera års tid har han jobbat för att få till en liknande installation i Göteborg och när strålkastarna äntligen tänds upp den 14 maj ser han en dröm gå i uppfyllelse.

– Jag har inte riktigt vågat tro att projektet skulle bli verklighet, berättar Lars Fredén. Vi har jobbat länge för att få denna typ av belysning till Sverige och det känns helt fantastiskt att det äntligen blivit verklighet.

Invigning av den nya torgytan samt ljusinstallationen sker alltså i samband med den populära, årliga loppmarknaden på torget. Den 14 maj dukas loppisborden upp och under dagen bjuds besökarna på ett digert scenprogram med både musik och annan underhållning. Det är också ett utmärkt tillfälle att fynda i butikerna på torget, då många handlare har härliga vårerbjudanden under festligheterna.

Upprustningen av Olskroken och den unika ljusinstallationen har genomförts av Trafikkontoret tillsammans med Trygg, vacker stad, Park- och naturförvaltningen samt Bostads AB Poseidon.

GöteborgsLokaler externförvaltar och har centrumledning på Olskroken på uppdrag för Bostads AB Poseidon och har varit delaktiga i projektet.