Glutenfri mässa ger Axel profil

Glutenfri mässa ger Axel profil

Den sista lördagen i april får Göteborg sin egen mässa för gluten- och laktosfritt. I fem år har Pirjo Eklund drivit Lilla Torgets Glutenfria Hembageri vid Axel Dahlströms Torg i Högsbo. Hennes kunder finns runtom i Göteborg och nu tar hon nästa steg, en mässa för producenter av gluten- och laktosfritt. Mässan kommer att äga rum både på torget och i Axelhuset.

”Jag stormtrivs vid Axel Dahlströms Torg. Och torget behöver lyftas fram. Jag har fått 100-procentigt stöd av GöteborgsLokaler för att arrangera mässan. Bolaget hjälper mig bland annat med marknadsföring och olika tekniska frågor”, säger Pirjo Eklund.

Upp emot 20-talet utställare kommer att finnas på plats lördagen den 27 april mellan kl 10-18.

”Mässan är ett mycket bra initiativ och det är jätteroligt när handlarna kommer med idéer utifrån sin kompetens och kreativitet om hur stadsdelstorgen kan lyftas fram. Gluten- och laktosfria mässan kommer att dra folk till Axel Dahlströms Torg. Det får alla handlare vid torget glädje av”, säger Samira Ajanovic, centrumutvecklare vid GöteborgsLokaler.

"Jag hoppas att denna Allergimatmässa" är ett frö som kommer att gro och växa. Diagnosen celiaki blir alltmer vanlig." säger Pirjo Eklund, bagare och eldsjäl bakom idén om mässan.

På bilden: Magnus Jonsson och Pirjo Eklund på Hembageriet.

För ytterligare information:

Pirjo Eklund, Lilla Torgets glutenfria hembageri, tel: 031-244349  prjoeklund@live.se

Liselotte Cassel, centrumutvecklare, GöteborgsLokaler liselotte.cassel@goteborgslokaler.se, 072-7072133

Lilla Torgets Glutenfria Hembageri bakar allt från sju sorters småkakor till matnyttiga limpor. Alltid dagsfärskt och med möjlighet att slå sig ner för en fika i godan ro.

GöteborgsLokaler förvaltar kommersiella lokaler för butik, kontor och kommunal verksamhet. Samtliga lokaler och fastigheter är geografiskt placerade inom Göteborgs kommun och en stor del av lokalerna är koncentrerade kring stadsdelstorg.