Vårväderstorget ur ett fågelperspektiv. Foto: Jonas Hernstig

Göteborgs torg ur nytt perspektiv

Under året kommer GöteborgsLokaler att publicera drönarfilmer från de handelsplatser bolaget förvaltar. Filmerna kommer att visa Göteborgs torg ut ett helt nytt perspektiv.

– Vi vill visa göteborgarna deras lokala handelsplatser från en sida de flesta aldrig sett förut, berättar Jonas Hernstig, kommunikatör på GöteborgsLokaler.

Många av oss besöker våra lokala handelsplatser mer eller mindre regelbundet. Ofta går vi samma sträcka varje gång och ser samma vyer utan att reflektera över arkitektur eller detaljer. Därför vill GöteborgsLokaler hjälpa torgens besökare att lyfta blicken. I en ny serie drönarfilmer presenteras nu stadens lokala torg från ovan.

– Det är roligt att visa våra torg ur ett nytt perspektiv. När du höjer blicken lägger du ofta märke till saker du kanske inte tänkt på tidigare, säger Jonas Hernstig, kommunikatör på GöteborgsLokaler och skapare av drönarfilmerna.

Inleder med Vårväderstorget

Först ut i den nya filmserien är Vårväderstorget i Biskopsgården. I filmen får vi följa med på en resa högt över taken, tvärs över det stora torget som byggdes under 1950-talet. Det vi ser är en inbjudande handelsplats som badar i vårsol. I bakgrunden anar vi spårvagnarna som rullar in mot hållplatsen i anslutning till torget.

– En detalj som framgår tydligt i filmen om Vårväderstorget är det lusthusliknande tornet ovanpå en av huskropparna. Tornet syns nästan inte från marken, men från luften kan vi se hur varje fönster har olika färger i alla väderstreck, berättar Jonas Hernstig.

Under året kommer nya drönarfilmer att presenteras från GöteborgsLokalers torg. Vi kommer att få se handelsplatserna ur ett sällan skådat fågelperspektiv och vi kan lova många intressanta vyer och nya synvinklar på de platser som är en del av många göteborgares vardag.

Du kan se filmerna i GöteborgsLokalers sociala medier samt på bolagets Youtube-kanal. Där hittar du också en spellista som heter just Drönarfilmer. Den kommer att fyllas på allt eftersom nya filmer blir klara.

Frågor?

Kontakta Jonas Hernstig, kommunikatör på GöteborgsLokaler. Tel. 031-335 01 31 jonas.hernstig@goteborgslokaler.se