GöteborgsLokaler tilldelas markanvisning för Frihamnen

Bedömningsgruppen för markanvisning Frihamnen har föreslagit att GöteborgsLokaler tillsammans med Framtidenkoncernen ska ingå i konsortiet för utvecklingen av området.

Förslaget innebär att GöteborgsLokaler i första etappen får 1 000 kvm BTA lokalyta i bottenvåning. Framtidenkoncernen får 40 000 kvm bruttototalarea för hyresrätter och 20 000 kvm för bostadsrätter, vilket motsvarar cirka 540 hyresrätter och 270 bostadsrätter. Framtiden föreslås få en ledande roll i Frihamnskonsortiet med ett särskilt uppdrag att bidra med kunskap kring frågor rörande integration och sociala åtaganden. Under 2017 planeras den första detaljplanen vara klar och därefter kan byggstart ske.

GöteborgsLokaler VD Robert Hörnquist är nöjd med förslaget:

– GöteborgsLokaler har en lång erfarenhet av frågeställningar gällande handels- och verksamhetslokaler och vi vill bidra med vår stora kunskap till Frihamnenprojektet. En bra blandning av bostäder och lokaler är en förutsättning för en levande stadsdel, säger Robert Hörnquist.

Den 24 november togs bedömningsgruppens förslag upp i Fastighetsnämnden och den 28 november tas det slutgiltiga formella beslutet i markägaren, Älvstranden Utvecklings styrelse.

Länk till beslutsunderlag för Älvstranden Utveckling AB.

För mer information, kontakta fastighetschef Catharina Sundberg, tel: 031-335 01 15