GöteborgsLokaler upphandlar med kvalitetskrav

GöteborgsLokaler upphandlar med kvalitetskrav

För ett tag sedan slöt Göteborgs Stad ett nytt ramavtal inom området bevakningstjänster. Ungefär samtidigt gick GöteborgsLokaler ut med en förnyad konkurrensutsättning inom samma område. För första gången i bolagets historia vägdes kvalitet in vid utvärderingen av anbudsgivarna.

För GöteborgsLokaler är trygghet ett ledord. Torgens besökare och de som jobbar på handelsplatserna skall kunna känna att torgen är trygga platser att vistas på. En viktig del av trygghetsarbetet är att ha synliga ordningsvakter på plats på våra torg.

När det i höstas var dags att sluta ett nytt avtal om bevakningstjänster vägdes för första gången kvalitet in i utvärderingen av anbudsgivarna. Alla tillfrågade bevakningsbolag fick frågan hur det skulle agera i sex fiktiva problemsituationer. Baserat på svaren samt intervjuer med anbudsgivarna räknades sedan fram ett procentvärde som sedan avräknades mot den lagda anbudssumman.

Bo Säljö är säkerhetschef på GöteborgsLokaler. Han har tillsammans med en extern konsult ansvarat för den nya upphandlingen.

– Vi frågade oss vad som ger ett bevakningsuppdrag mervärde, berättar Bo Säljö. Därefter arbetade vi fram en modell för den aktuella upphandlingen. Sex olika frågeställningar arbetades fram som de deltagande bevakningsbolagen sedan fick svara på, både muntligt och skriftligt.

Totalt lämnades tre anbud på och valet föll så småningom på det Göteborgsbaserade bevakningsföretaget Cubsec. Bolaget kunde vid utvärderingen ge en annorlunda syn på bevakning och de problem som kan uppstå vid säkerhetsuppdrag.

– Cubsec presenterade en modell som lite förenklat innebär att de satsar mer på att vara proaktiva i sitt arbete. De vill lösa problem innan de uppstår, säger Bo Säljö.

Andreas Gyllestrand är VD och grundare av Cubsec. Enligt honom har Cubsec en unik syn på säkerhets- och bevakningsarbete.

– Vi vill inte ägna vår tid till att släcka bränder. Vi vill istället förhindra att de uppstår, säger Andreas Gyllestrand. Vi lägger stor vikt vid att rekrytera rätt personer till väktaryrket. Vi försöker fånga upp goda krafter i de olika områdena. Det arbetssättet skapar förebilder och gör det lättare att föra en öppen dialog med invånarna.

Bo Säljö tror att valet av Cubsec kommer att innebära en ökad trygghet på våra torg.

– Vi känner oss mycket nöjda med det avtal vi slutit med Cubsec. Bevakning och säkerhet är komplexa frågor och vi väntar oss inget resultat över en natt, men i förlängningen tror vi att Cubsecs arbetssätt kommer att skapa tryggare handelsplatser. Både för våra hyresgäster men kanske framför allt för torgens besökare, avslutar Bo Säljö.

Det nya avtalet började gälla den 1 april och löper inledningsvis på två år, med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.

Frågor besvaras av:
Bo Säljö, säkerhetschef på GöteborgsLokaler. bo.saljo@goteborgslokaler.se Tel: 031-335 01 08
Andreas Gyllestrand, VD på Cubsec. andreas@cubsec.se Mobil: 0733-58 19 01

GöteborgsLokaler förvaltar kommersiella lokaler för butik, kontor och kommunal verksamhet. Vi förvaltar 484 000 kvm lokalyta. Samtliga lokaler och fastigheter är geografiskt placerade inom Göteborgs kommun och en stor del av lokalerna är koncentrerade kring stadsdelstorg.