Foto: Erika Persson

I morgon, 26 april, öppnar en ny matbutik i Rannebergen Centrum

Första delen av ombyggnationen av Rannebergen Centrum är klar och imorgon den 26 april öppnar MatRätt. MatRätt är en social supermarket och äntligen får Rannebergen sin efterlängtade matbutik.

– Det känns extra roligt att komma till Rannebergen imorgon och vara med på invigningen av den nya matbutiken, berättar Robert Hörnquist, VD på GöteborgsLokaler som är fastighetsägare för Rannebergen Centrum.

Matbutiken kommer att drivas av Räddningsmissionen och har en yta på närmare 1000 kvadratmeter med butik, lager och kök. Entrén blir från framsidan av Rannebergen Centrum och nära busshållplatsen.

– Vi ser verkligen fram emot MatRätts öppnande och den fortsatta uppfräschningen av Rannebergen Centrum, säger GöteborgsLokalers fastighetsförvaltare Jonas Lissel.

Så här funkar det att handla på MatRätt

MatRätt är en social supermarket som gör gott både för människa och miljö. Butikens utbud bygger på donationer från livsmedelsbranschen. I butiken bidrar kunden till minskat matsvinn och som medlem kan man handla mat till mycket låga priser. MatRätt finns särskilt till för sina medlemmar med låg inkomst som har svårt att få pengarna att räcka till i vanliga livsmedelsbutiker. Som medlem får kunden köpa varor till en tredjedel eller mindre av vanligt butikspris. Men alla är lika välkomna att handla hos Maträtt.

MatRätts butiker fokuserar på att rädda livsmedel från att bli matsvinn, bekämpa matfattigdom och erbjuda individuellt anpassad arbetsträning.

Andra delen av ombyggnationen blir Rannebergens Pizzeria

Rannebergens Pizzeria byggs också om. Pizzerian flyttas fram, får en egen entré och en bättre serveringsyta. I samband med ombyggnationen av lokalerna kommer också en ny entré till Bostadsbolagets Boservice att byggas. När andra delen av ombyggnationen är klar i sommar, så är all kommersiell yta i Rannebergen Centrum uthyrd.

Frågor? Kontakta:

GöteborgsLokaler, Robert Hörnquist, VD, 031-33 50 100

GöteborgsLokaler, Catharina Sundberg, fastighetschef, 031-33 50 115

GöteborgsLokaler Jonas Lissel, fastighetsförvaltare, 031- 33 50 125

Räddningsmissionen, Katerina Ingenlath, Kommunikations- och insamlingschef, 0721-45 42 97

Räddningsmissionen, Ida-Lina Frisell, verksamhetschef Socialt företagande, 0721-45 42 45

GöteborgsLokaler förvaltar kommersiella lokaler för butik, kontor och offentlig verksamhet. Vi förvaltar 406 300 kvm lokalyta. Samtliga lokaler och fastigheter är geografiskt placerade inom Göteborgs kommun och en stor del av lokalerna är koncentrerade kring stadsdelstorg. GöteborgsLokaler är en del av Framtidenkoncernen som ingår i Göteborgs Stad.