​Locals is the new Black stärker den lokala handeln

​Locals is the new Black stärker den lokala handeln

Flera städer runt om i Sverige har gått samman i en kampanj för att lyfta den lokala handeln och ge fysiska butiker och verksamheter mer uppmärksamhet i anslutning till den stora e-handelsdagen Black Friday. Kampanjen lanserades första gången förra året och blev en direkt succé.

GöteborgsLokaler har sedan tidigare etablerat kampanjen Locals of Gbg med hemsidan www.localsofgbg.se och GöteborgsLokaler har därför valt att ta ett eget grepp om Local is the new Black med en kampanj som påtalar vikten av den fysiska handeln. Uttrycket är hämtat från modevärlden där "det nya svarta" syftar på något modernt och trendigt. Kampanjen uppmuntrar människor att handla lokalt, att inte bara shoppa på nätet, och på så sätt fortsätta stödja sina lokala handlare. Samtidigt minskar miljöpåverkan från transporter och kunderna bidrar till den ekonomiska och sociala hållbarheten i närområdet. I dessa tider med rekommendationer tar handlarna sitt ansvar för att minska smittspridningen. Till exempel kan kunder på flera ställen beställa varor från sin lokala butik och sedan hämta dem utanför.

När du promenerar eller tar cykeln till ditt lokala torg minskar du klimatpåverkan från shoppingturen på flera sätt. Du bidrar till minskade transporter, klimatsmartare returer och mindre förpackningsmaterial. Att handla lokalt minskar också risk för överkonsumtion. Du får möjlighet att lukta, och känna och klämma på varorna på plats och får samtidigt personlig service. Genom att handla lokalt bidrar du till din stads och din handelsplats utveckling.

Följ gärna kampanjen under hashtaggen #localisthenewblack i sociala medier.

Fakta:

Black Friday är en stor shopping- och readag som startade i USA och som ofta förknippas med startskottet på julhandeln. I år infaller detta fredagen den 27 november. Den traditionella lönsamheten i julhandeln har minskat i och med att erbjudanden och reor tar stora andelar under helger som Black Friday.

Fun facts

Visste du att ett paket från Kina på 1 kg ”kostar” 230 gr utsläpp om det kommer med båt? Men paket från många stora nätsajter kommer ofta med flyg och klimatpåverkan är då 30 ggr så stor, det vill säga hela 7 kg. Det säger Jonas Åkerman, forskare vid avdelningen för strategiska hållbarhetsstudier på KTH till sajten Breakit.

Klimatpåverkan för en person som åker i ensam i bil är densamma per kilometer som om man sitter i ett fullsatt flygplan. Källa Konsumentverket.

För mer information, kontakta:

Annelie Nithander, centrumutvecklare GöteborgsLokaler. Tel: 031-335 02 36 E-post: annelie.nithander@goteborgslokaler.se

GöteborgsLokaler förvaltar kommersiella lokaler för butik, kontor och offentlig verksamhet. Vi förvaltar 432 000 kvm lokalyta. Samtliga lokaler och fastigheter är geografiskt placerade inom Göteborgs kommun och en stor del av lokalerna är koncentrerade kring stadsdelstorg. GöteborgsLokaler är en del av Göteborgs Stad.