Anna Olsson på Kronans Apotek Hisings Backa. Foto Markus Andersson

Nu har alla tidigare butiker flyttat till sina nya lokaler på Selma Lagerlöfs Torg

Stadsutvecklingen i Selma stad i Göteborg har pågått i många år. Under omvandlingen har butikerna på torget varit i gång och successivt flyttat in i nya lokaler allt eftersom de nya husen har blivit färdiga. Äntligen har den sista verksamheten flyttat ut från sin gamla lokal och in i sin nya, Kronans Apotek har nu funnit sig till rätta i det unika, runda huset på torget.

– Det drog ut på tiden men nu är vi äntligen på plats och det känns mycket bra, säger Anna Olsson, apotekschef på Kronans Apotek.

Den som letar efter Kronans Apotek i de tidigare lokalerna möts idag av ett hus som till större delen rivits. Inom någon vecka återstår inget av det tidigare handelsfastigheterna som var gamla Selma Lagerlöfs Torg. Alla verksamheter har fått nya, fräscha lokaler i nya fastigheter och även om resan varit lång har den varit mödan värd. Ännu återstår en hel del arbete i Selma stad, men torget, som är hjärtat i stadsdelen, är nu näst intill helt klart.

Sist ut att lämna de gamla lokalerna på torget var Kronans Apotek där Anna Olsson är apotekschef. Apoteket flyttade in i sina nya lokaler redan i februari och i början av mars invigdes butiken.

– Det har varit en rejäl resa och det har inte alltid varit helt enkelt. Mot slutet försvann både värme och bredband i den gamla lokalen, så det känns väldigt bra att äntligen ha fått inviga vår nya butik, berättar Anna.

Apoteket har nu funnit sig till rätta i det karaktäristiska, runda huset på Selma Lagerlöfs Torg. Just husets form har visat sig vara något av en utmaning när Kronans Apotek planerat den nya butiken.

– Lokalen i sig är mindre än den gamla och formen är inte helt konventionell, säger Anna Olsson. Vi har stött på flera utmaningar när det gäller inredning och tillgänglighet. Till exempel har vi tänkt mer på höjden när vi planerat den nya inredningen. På så sätt har vi kunnat utnyttja ytorna bättre och fått plats med alla varor vi vill erbjuda våra kunder.

Den nya butiken har en ljus, öppen planlösning med rejält ljusinsläpp från hela gaveln ut mot torget. Trots den mindre ytan upplevs butiken inte som trång och kunderna uppskattar flytten minst lika mycket som de anställda.

– Jag vågar nog påstå att i stort sett alla kunder gillar torgets nya apotek. Det är trots allt lite charmigt med en rund lokal och det har verkligen blivit ett lyft. Hela det nya torget känns mysigt och inbjudande. Jag känner att de lokala torgen verkligen har fått en revival på senare tid, avslutar Anna.

Vad är Selma stad?

Den helt nya stadsdelen Selma stad har varit under utveckling sedan 2014. Det tidigare torget uppskattades av de boende, men var något slitet och i behov av upprustning. Stadens politiker fattade beslut om att skapa en helt ny stadsdel längs Litteraturgatan. Hjärtat i Selma stad är Selma Lagerlöfs Torg, ett fullservicetorg med många uppskattade verksamheter och social service.

När nu Selma stad fortsätter att växa används samma identitet på gator, torg, parker, byggnader och gårdar för att få till en levande och trygg miljö för de som ska vistas där. Området får totalt elva nya kvarter och förtätas med 700 nya bostäder, både hyresrätter och bostadsrätter i många olika storlekar och stilar.

Om Selma Lagerlöfs torg är Selma stads hjärta, så blir Litteraturgatan dess pulsåder. Här håller en levande stadsgata på att ta form – med trivsam kvartersbebyggelse i trygg gatumiljö längs ett långsträckt, gång- och cykelvänligt huvudstråk.

Följ hela processen på www.selmastad.se.

Frågor?

Kontakta Jonas Lissel, fastighetsförvaltare på GöteborgsLokaler. jonas.lissel@goteborgslokaler.se

GöteborgsLokaler förvaltar kommersiella lokaler för butik, kontor och offentlig verksamhet. Vi förvaltar 406 300 kvm lokalyta. Samtliga lokaler och fastigheter är geografiskt placerade inom Göteborgs kommun och en stor del av lokalerna är koncentrerade kring stadsdelstorg. GöteborgsLokaler är en del av Framtidenkoncernen som ingår i Göteborgs Stad.