Kortedala Torg under 1950-talet. Foto Bert Claesson

Och nu blir det långfilm!

Årets julklapp från oss på GöteborgsLokaler tar oss tillbaka i tiden. Tillbaka till en era då vår stad växte åt alla riktningar. En tid som formade Göteborg till den stad vi känner idag. Vi bjuder er på långfilm med historiskt tema. En resa genom tid och rum till alla våra handelsplatser, guidade av Josefin Neldén.

Under året som gått har vi en gång i månaden publicerat filmer som presenterar våra handelsplatser ur ett historiskt perspektiv. Totalt har det blivit elva filmpremiärer under 2021 och vi har hunnit besöka alla våra torg. Torgen har dessutom fått fysiska skyltar i form av gammaldags tv-apparater som visar bilder från svunna tider. I rutan finns en QR-kod som besökare kan läsa av med sin mobiltelefon och på så sätt komma direkt till den aktuella filmen.

På sociala medier har filmerna gjort stor succé. Bara på Facebook har våra filmer setts närmare 100 000 gånger. De har dessutom delats flitigt, både av privatpersoner och av Göteborgs Stad som spridit dem i sina kanaler.

– Det är väldigt roligt att se göteborgarnas stora engagemang för sin stad och dess historia, säger Jonas Hernstig, kommunikatör på GöteborgsLokaler och manusförfattare till filmerna. Jag hade aldrig vågat drömma om att nå så många nyfikna tittare. Det har varit spännande och givande att läsa alla trevliga kommentarer och ta del av folks minnen från våra torg.

Det märks en tydlig nostalgi i tittarnas kommentarer. Många har berättat om hur det var att leva vid handelsplatserna då de var nya. Flera delar med sig av barndomsminnen från svunna tider då de följde med äldre släktingar för att köpa mat eller gå till biblioteket för en sagostund.

Nu är det så äntligen dags att presentera vår julklapp till göteborgarna. I dagarna hade långfilmen om våra torg premiär på vår Youtube-kanal samt i sociala medier. I filmen, som är drygt 25 minuter lång, tar Josefin Neldén, känd från bland annat SVT:s serie Vår tid är nu, med oss på en resa genom stadens historia.

Vi börjar resan i Göteborgs första förstad Haga för att, via de centrala stadsdelarna, förflytta oss västerut. Vi gör nedslag både på Hisingen och i nordost. Filmen avslutas med ett besök i Kortedala, den stadsdel som på 1950-talet blev idealet för barnfamiljer i hela Sverige. En perfekt avslutning på jubileumsåret 2021 då GöteborgsLokaler firar 25 år som bolag och Göteborg firar 400 år som stad.