Preminär för JärnJul i det kreativa Linnéområdet

Preminär för JärnJul i det kreativa Linnéområdet

I år firar Linnéstan en kreativ jul. Den 15 och 16 december är det premiär för JärnJul – julmarknaden som förstärker Linné, en unik handelsplats som bubblar av mångfald och personlighet.

Det är Linnés företagarförening som i samarbete med Konsthantverkcentrum KHVC, och nätverket för västsvenska formorganisationer, Folk och Form, som står bakom initiativet med en kreativ och unik julmarknad i Linné. Området har länge saknat spännande julinslag och arrangörerna vill nu skapa ett event för kreativ julshopping.

En mötesplats för kreatörer

Tanken med JärnJul är att skapa en mötesplats för konst, design och slöjd samtidigt som förhoppningen är att fler göteborgare och tillresta upptäcker Linnés spännande utbud.  Precis som namnet antyder kommer JärnJul att utgå från Järntorget – en lättillgänglig knutpunkt och en entré till shoppingområdet Linné.

JärnJul kommer att samla ett 10-tal inbjudna formgivare. Det som visas här är unikt och skapat av kreatörer som finns i närheten, inom max fem hållplatser från Järntorget, med några få undantag. På Linnégatan, Långgatorna och runt Sveaplan ansluter fler företagare och butiksinnehavare till JärnJul.

– Vi ville skapa en modern konst- och designmarknad i juletid som kan komplettera närliggande Hagas mer traditionella julmarknad, säger Hanna Gahnström, Centrumledare hos GöteborgsLokaler och representant för Linnégatans företagarförening och Bostads AB Poseidon.

– Det finns en växande skara kreatörer inne på andra tvärgator och gårdar i Linné och här omkring. Det finns formgivare, gallerier och grupperingar som vill pröva nya sätt att möta sin publik. Här är det mer personligt och mindre mainstream, säger Katarina Karlsson på Konsthantverkscentrum, KHVC.

Kontakt:

Företagarföreningen Linné:

Martin Mivér, Ordförande 0727-11 78 10

martin.mivér@linnegatan2.se

Hanna Gahnström, Centrumledare 0705-14 13 21

hanna.gahnstrom@goteborgslokaler.se

Konsthantverkcentrum Göteborg, KHVC:

Katarina Karlsson, Projektledare 031-13 12 42

goteborg@konsthantverkcentrum.se

• Utställarlista:
  • Karin Agelii (Konstepidemin)
  • Anna-Lena Mayor Ekeblad m.fl (Sveagatanområdet)