Utmanaren som betalar dig för att dumpa dåliga företag

Gokind, ett Norrsken-baserat fintech-bolag, ger dig pengar för att byta till mer jämställda och hållbara företag.

Det har aldrig funnits fler företag som ämnar att minska våra CO2-utsläpp än det gör idag. Men lösningar fokuserade på att lösa konsumtionsfrågor saknas. Eller rättare sagt - många har försökt men få lyckas.

- Det största misstaget vi ser, och själva gjort, är att man har en övertro till att folk agerar på deras värderingar. Det gör de inte, man måste skapa lösningar som blandar impact med personliga incitament. säger Gustaf Anselmsson, Gokinds VD och tidigare Head of Digital Advice på Morris Law.

Så hur tacklar Gokind detta? De rankar företag i olika industrier utifrån deras hållbarhetsarbete och när du bestämt dig för att byta till ett av de bästa blir du Swish:ad en “grön återbäring”. Pengar för att du göra något bra. Därefter får du några veckor på dig att genomföra bytet och om du inte gör det får du helt enkelt skicka tillbaka pengarna.

- Vi börjar med elbolag, där du får grön återbäring om du skaffar certifierad grön el. Gokinds lösning tjänar två ändamål. Det första att vi får en stor push för förnybar el i Sverige, och det andra att vi introducerar ett helt nytt sätt att få människor att göra gröna byten genom belöningar.

Besök gokind.se om du är nyfiken.