Tillsammans arbetar vi för besöksnäringen och lokal utveckling

Gold of Lapland 2.0 får grönt ljus

GULDRIKET - upprinnelsen till Gold of Lapland ekonomisk förening
Guldriket var en geografisk och tematisk destination inom Skellefteå, Norsjö, Malå och Lycksele kommuner som invigdes 1993. Visionen var att Guldriket skulle vara "ett föränderligt och förunderligt rike, fyllt av upplevelser med guldton och nalta mer"! Intresset för ett organiserat samarbete ökade och i slutet av 2005 startade dåvarande medlemmar tillsammans med andra besöksnäringsföretag den ekonomiska föreningen Gold of Lapland som fortfarande är en plattform för samordning, daglig drift, destinationsutveckling och marknadsföring. Föreningen ägs idag av medlemmar från nio kommuner i Västerbottens län.

2021 ÄR ÅRET DÅ GOLD OF LAPLAND TAR STORA DIGITALA STEG
Mycket har hänt både lokalt i Västerbotten och i omvärlden de senaste åren och utvecklingen har även synliggjort behovet av att uppdatera både föreningen och medlemskapet i föreningen. Sedan början av 2020 har det tagits in synpunkter och behov från både medlemmarna och styrelsen i Gold of Lapland. Svaren har stötts och blötts, vänts och vridits på och det framarbetade förslaget presenterades på årsstämman den 16 juni 2021.

Det uppdaterade förslaget bygger på fler nivåer med högre flexibilitet och uppdaterade villkor för att möta framtidens besöksnäring. Det kommer också att finnas tillval utifrån enskilda medlemmars behov samt att företag och organisationer som står lite längre från besöksnäringen också kommer ha möjlighet att teckna ett medlemskap i föreningen.

Stämman ställde sig positiva till förslaget och gav den nya styrelsen med personal sitt godkännande att gå vidare med att använda sommaren och hösten till att finslipa förslaget.

Föreningen har, förutom medlemskapet, tagit flera steg till en effektivare digital närvaro och har därför delat upp tidigare hemsidan till tre separata hemsidor.

- Inspirationswebb för potentiella gäster
- Kunskapswebb för utveckling, uppdrag & tjänsteförsäljning
- Medlemsportal med inloggningsfunktion

Dessa satsningar har möjliggjorts genom en utvecklingscheck från Region Västerbotten och ett investeringsstöd.

NY STYRELSESAMMANSÄTTNING
Tre styrelsemedlemmar har tackat från sig platsen och avtackades av stämman med utkörda blommor. De ledamöter och ersättare som avgick var: Malin Ackermann, Elenor Thrombeck och Björn Larsson, alla Lycksele.

Dessa ledamöter valdes i Gold of Laplands ekonomiska förening

Donald Eriksson, Vindeln, har ett år kvar som ordinarie ledamot och stämman beslutade att han även får fortsatt förtroende som ordförande ett år till.
Arne Hellsten, Malå, är också kvar för ytterligare ett år.
Paula Perriens, Sorsele, omval 2 år
Celia Yoshida Ahlin, Norsjö, nyval 2 år
Christopher Storm, Vindeln, omval 2 år

Ersättare
Peder Johansson, Skellefteå, omval 1 år
Alex van der Steen, Malå, omval 1 år

Tre nya ersättare presenterades och valdes in på ett år av stämman med följande motiveringar av valberedningen:

Tina Kerro, delägare Storumans Camping
Tillsammans med sin man Janne driver Tina Storumans camping i Storumans tätort. Från och med i år driver hon, tillsammans med Utsikten, även turistinformationen på uppdrag av Storumans kommun. Tina har erfarenhet av kommunal verksamhet och är allmänt engagerad i utvecklingsfrågor som gynnar både boende i bygden och dess besökare. Med en stor klokskap, ett starkt förtroende i Storumanbygden, som både tjänsteperson och egenföretagare, kommer Tina att bidra till förenings fortsatta arbete.

Calle Franklin, VD, Franklin Fastigheter
Calle är en driven person och har ett stort engagemang för utvecklingsfrågor, företagande och för platsens attraktivitet. Han är redan en god ambassadör för föreningen och för vår verksamhet, både som hyresvärd, som Mervärdesföretag och allmän påhejare. Genom sitt ordförandeskap i Företagarna Lycksele för han med sig ett brett nätverk in till föreningen.

Katarina Lindahl, VD, Hotell Lappland
Katarina är en driven hotellchef med ett stort kommersiellt intresse. Hon har hög kompetens inom servicebranschen med kvalité och paketering i sin ryggsäck. Hon är en energifylld och jordnära person med en spännande resa framför sig med utvecklingen av Hotell Lappland. Med en stark ägarbild och goda nätverk i ryggen tror vi Katarina kan bidra till föreningens resa i nuet och in i framtiden.

Gold of Laplands vision

Gold of Lapland är en ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar destination – ett självklart resmål för den globale resenären. Besöksnäringen är en erkänd och accepterad basnäring i regionen. Gold of Lapland är den givna partnern för offentlig, privat och ideell verksamhet inom turistiska frågor.

Vår affärsidé
Gold of Lapland ska på ett affärsinriktat och innovativt sätt utveckla, marknadsföra och sälja destinationen.

Vi vill vara…

…det familjära Lappland, rikt på livskvalitet och äkta guldkorn i vår natur- och kulturmiljö.