Gold of Laplands nyhetsbrev 13 juni  2016

Gold of Laplands nyhetsbrev 13 juni 2016

Foto: Pauline van den Brandhof, Visit Sweden

Hej sköna sommar!

Sommar med sol, värme och ibland kraftig vind ... ungefär som det brukar vara med andra ord. Tur att vi hade värme och sol helgen 3 - 6 juni  för då hade vi ett filmteam från Nederländerna på besök i Granö Beckasin som var ute på flottfärd (bilden ovan). I detta nyhetsbrev berättar vi även om sommarens öppettider på våra turistbyråer, om en väldigt intressant bussworkshop i höst för alla er som vill nå bussgrupper och om den regionala turistkonferensen 6 - 7 oktober.

ETT NÖJT FILMTEAM BESÖKTE OSS!
Vi har ett pressavtal med VisitSweden i Nederländerna och genom det samarbetet kom ett filmteam till Granö Beckasin, 3 - 6 juni,där de gjorde en film om när två pojkar och deras pappa tog en flottfärd. Det filmades med drönare och under vattenytan och vi kommer att få filmen när den är klar. Pauline van den Brandhof, som är press och media ansvarig på VisitSweden. Filmen kommer att spridas på sociala medier både i Nederländerna och i Sverige.

Nästa holländska pressresa som är inplanerad blir i början av september och då är det tidningen Nordic som skickar reporter. Vi jobbar även för att få fler holländska researrangörer på visningar.

SOMMARSÄSONGEN ÄR I ANTÅGANDE OCH VÅRA TURISTINFORMATÖRER ÄR REDO
Det pågår förberedelser hos alla sommaröppna anläggningar och så även på turistinformationen. Gold of Lapland driver både Norsjös och Lyckseles turistinformation och så här ser sommarens öppettider ut:

Norsjö turistinformation
Högsäsong: Mån - Fre 9 -17, lunch 12  - 13 . Lör 10 -15 , lunchöppet
Midsommarafton 9 - 13 och midsommardagen har vi stängt.
Från den 15 aug – 2 sep:  Mån - Fre 10 -15, lunch 12 -13

På Norsjöturistinformation är Tomas Berg ansvarig och Linnéa Fällman och Edvin Enkvist kommer att jobba under sommaren.
Telefon: 0918-14200  Epost: norsjoturism@goldoflapland.com och vi finns på Storgatan 63 i Norsjö.

Lycksele turistinformation
Högsäsong: Mån - Fre 9 -17, lunch 12 - 13 . Lör 10 -15 , lunchöppet

Midsommarafton 9 - 13 och midsommardagen har vi stängt.
Från den 15 aug och framåt: Mån - Fre 12 -16

På Lycksele turistinformation är Marino Carlsson ansvarig och där kommer Liz Stenmark och Sofia Johansson att jobba under sommaren.
Telefon:  0950-169 90   Epost: turist@lycksele.se och vi finns på Gammplatsen, Maskinepoken i Lycksele.

Bussworkshop för säljare, besöksmål och destinationer i Västerbotten 30/9 – 1/10 2016

Bilagt hittar ni inbjudan med all information en Bussworkshop som Region Västerbotten Turism anordnar tillsammans med destinationerna i länet. Den kommer att ske 30/9 - 1/10 och det ska även anordnas visningar för bussresarrangörerna både före och efter. Så är ni intresserade av bussgrupper  - delta och sälj in er! Beatrice Bergqvist är ansvarig från vår sida och hon hälsar att ni bör visa ert intresse då fort som möjligt!

REGIONAL TURISMKONFERENS 2016 BLIR DEN 6 - 7 OKTOBER I UMEÅ
turistkonferens-2016

Nu är det klart med ett mycket spännande program för höstens regionala turistkonferens. Region Västerbotten Turism och länets destinationer som tillsammans hälsar dig varmt välkommen till två spännande dagar, från lunch till lunch, där vi gemensamt tar språnget mot en fortsatt positiv utveckling av näringen. Vi fokuserar på frågor som är av avgörande betydelse för näringensutveckling i regionen och hoppas därför på en bred uppslutning, inte minst bland turistföretagare och politiker.

Program och anmälningsmöjligheter för regional turistkonferens hittar du som bilaga till detta nyhetsbrev.

UPPFÖLJNING AV PROJEKT INTILL SKER PÅ MÅNGA SÄTT
Nu har snart 1 år av vårt stora projekt gått och arbetet går på för fullt på många fronter! För att inte tappa fokus på det viktigaste, nämligen att ni företag och föreningar som finns inom vårt område får nytta av vårt arbete, så kommer vi att göra lite förändringar på olika sätt. Vi ska öka kontakten med er för att i en nära dialog hitta ännu bättre samarbeten och sedan kommer huvudprojektledarna i hela Projekt INTILL att ha en gemensam dag med följeforskarna från European Minds, som följer alla turistiska projekt i Norr- och Västerbotten.

Förutom detta finns både en lokal och en övergripande styrgrupp. Den lokala styrgruppen i Gold of Lapland träffs den 21 juni och den övergripande den 28 juni. Deras roll är att få insyn i projekt och att se att det inte tar en annan väg än det var tänkt. Ett projekt ska vara transparent och skötas effektivt.

Har ni frågor, synpunkter eller idéer kring vad vi gör så hör av er till Karin eller Beatrice.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gold of Lapland är en av tre samverkansparter i EU-projektet INTILL - INNOVATIV TURISM I LAPPLAND.

Gold of Lapland, Hemavan Tärnaby och South Lapland har beviljats ett samverkansprojekt för att utveckla turismen i den geografiska regionen Malå, Norsjö, Lycksele, Storuman, Vilhelmina,Åsele, Dorotea och Strömsund.