Laddplats utanför Rusksele lanthandel

Laddstationer - Möjligheten till en mer hållbar landsbygd

Lanthandlares frågor har sammanställts och besvarats i en checklista med syfte att underlätta för handlare att investera i en laddplats. – Vi ser att det finns ett behov av detta, säger Cecilia Wallinder projektledare i projektet Välkommen till bygden.

Landsbygden har varit, och kommer fortsatt att vara beroende av personbilar för att upprätthålla yrkesliv, fritid och det egna hushållet. För att möjliggöra för boende och besökare att reducera den miljöpåverkan som bilresor medför vill projektet Välkommen till bygden verka för en minskad nyttjandegrad av personbilar med förbränningsmotorer.

För att möjliggöra för boende och besökare att i högre grad gå från traditionella förbränningsmotorer till alternativa lösningar för personbilar har projektet Välkommen till bygden arbetat med att analysera intresset och förutsättningarna för att införa laddstolpar på den lokala lanthandeln runt om i bygden.

De frågor som uppkommit under projektets gång har sammanställt och besvarats i en checklista, med syfte att underlätta för handlarna att själva ta steget till att installera en laddplats. Checklistan innefattar analysfas, offertfas och genomförande.

- Vi har under projektets gång märkt att det finns ett stort behov av att på ett enkelt sätt läsa mer om hur man bör gå tillväga vid upprättande av en laddinfrastruktur, säger Cecilia Wallinder.