Handlar´n i Rusksele. Foto: Cecilia Wallinder

Lokal service - utmaningar och möjligheter

– Att driva en Lanthandel är en utmaning och att möta de lokala behov som finns är väldigt viktigt, men också väldigt tidskrävande, säger Elin Bystedth som bland annat arbetar i lanthandeln i byn Kristineberg.

Lokal service är viktigt för såväl lokalbefolkningen som möjligheten för tillväxten på landsbygden. I projektet Välkommen till bygden har sju lanthandlare deltagit runt om i orterna Norsjö, Malå och Lycksele.

- Byarna förändras över tid i antal invånare och åldersfördelning vilket gör att servicebehoven
kan variera. En stor andel av befolkningen har idag grundläggande service inom rimligt avstånd och situationen kan drastiskt förändras om en butik eller ett tankställe försvinner. Den lokala mötesplatsen försvinner, avståndet till service ökar och beroendet av att ha körkort och bil ökar. Kort sagt faktorer som försvårar för de som bor här att kunna bo kvar och som även försvårar för landsbygden att attrahera nya invånare, menar Cecilia Wallinder projektledare för projekt Välkommen till bygden.

- En lanthandel är mer än en vanlig butik. Jag ser oss som en knutpunkt för både lokalbor som gäster där de kan få möjlighet till olika typer av service, säger Susanne Åhman som driver Handlar´n i Adak. Nu i sommar hade vi en besökare som kom cyklande och behövde fylla på vatten. De fikade köpte förnödenheter och fick dessutom lite information om vår bygd, så det känns viktigt att vi fortsätter att finnas kvar. Det svåra och det som är utmanande är att hinna med allt då mycket handlar om tid och ekonomi, fortsätter Susanne.

I projektet har både fysiska och digitala träffar genomförts för att skapa förutsättningar att diskutera de möjligheter och de utmaningar som finns med att driva en lanthandel.

- För vår del har det varit svårt att delta på alla träffar eftersom vi inte har ekonomi för att tillsätta extra personal. Vi gör mycket själva i vår verksamhet och att delta på möten är tidskrävande. Någon som också hade varit bra är att det skulle behövas avsättas mer tid för att vidareutbilda personal och andra aktörer i den information man får, för att lättare kunna genomföra och involvera hela gruppen, säger Cecilia Fredriksson ägare av Handlar´n i Rusksele.

En av handlarna som deltagit i projektet är Elin Bystedth. Hon är en viktig person för byn Kristineberg som ligger Lycksele kommun och är en av dem som varit med att utvecklat byn Kristineberg. Kristineberg har byggt upp en stabil förening som idag sköter många av de anläggningar som finns i byn.

- Vi sköter butiken, vandrarhem, underjordskyrkan, badhuset, bensinstationen och mer därtill. Det är fantastiskt att se att det finns sådan lokal drivkraft i vår by, säger Elin stolt. Vi har valt att inte aktivt delta i alla de träffar som varit i projektet. Dels för att tidsmässigt har en väldigt fullspäckad vardag. Det är mycket som ska hinnas med under dygnets vakna timmar. Om inte jag är på plats, vem ska sköta mitt arbete? Jag tror däremot att om vi hade fått mer ekonomisk stöttning för att avsätta tid för möten hade vi deltagit och säkert kunnat bidra med de positiva erfarenheter och utmaningar som vi gått igenom under vår utvecklingsresa, fortsätter Elin.