Ernst Alm från Hemmingen var först i mål 1922

100-årsfest i Hemmingen till Ernst Alms ära

100 år har gått sedan Ernst Alm från Hemmingen vann det första Vasaloppet genom tiderna, det kommer Hemmingens byastugeförening uppmärksamma genom en folkfest och hemvändardag i sommar. Den tidigare generalsekreteraren för Vasaloppet, Rolf Hammar, kommer att finnas på plats för att inviga jubileumsfesten. Under dagen kommer besökarna ges möjlighet att se Ernst Alms vinnarmedalj från 1922 i sin originalförpackning, den utlånade Ernst Almutställningen från Mora, med diverse persedlar som speglar Ernst Alms liv, kommer att vara installerad i byastugan.

Det har varit ett sådant tacksamt arbete att planera den här dagen då alla varit så positiva och hjälpsamma! Vi har fått så fint stöd av Vasaloppskommittén, Norsjö kommun, Norsjö Skidor och fler därtill! Förutom att Norsjö Skidor arrangerar terränglopp för både stora som små, kommer det att finnas fika och mat till försäljning. Singer/songwritern Francis Goossens från Piteå kommer att stå för musikunderhållning under dagen. Vi hoppas verkligen att det kommer mycket besökare, vi ser dagen som en hemvändardag säger Irene Lundmark Alm.

Ernst Alms barnbarn Jakob Alm kommer att vara med digitalt och glädjande nog kommer Emma Alenius att komma i de kläder som hon åkte i under Jubileumsvasan.

Hemmingen kommer att tilldelas en hedersutmärkelse från Vasaloppskommittén för att ha fostrat den första Vasaloppssegraren.

FAKTA:
Arrangör: Hemmingens byastugeförening