Tjamstanbackarna och hotell Tjamstan som blir navet i Vinterfestivalen som äger rum 24-26 mars. Foto: 3DFoto

Äntligen blir det Vinterfestival i Malå igen

Efter 7 års uppehåll är det återigen dags för Vinterfestival i Malå. Denna gång är det Gold Of Lapland som tillsammans med lokala föreningar och organisationer anordnar festivalen.

Utebio, final av Burkarcupen, tävlingar, Hanna Ferm, bankett på hotellet och mycket mer kommer att hända under festivalen som äger rum 24-26 mars.

”Äntligen är programmet satt. Engagemang från inblandade föreningar, företag och organisationer i Malå betyder så mycket. Det är lokalborna som gör festivalen komplett” säger Anna Israelsson, Gold of Lapland, tillika en av festivalarrangörerna.

Fredagkväll blir det utebio och Malå IF Skidor bjuder på grillkorv vid elden och familjetävlingen "Generationsracet". Två körer från Malå och en från Norsjö sjunger under fredagskvällen. Under lördagen bildar lokala matkreatörer en Food court vid foten av Tjamstan samtidigt som Burkarcupens final avgörs i backen, Kulturskolans elever står på utescenen, tävlingar hålls och Hanna Ferm uppträder. Kvällen avslutas med bankett och Riff Raff Ruff på hotell Tjamstan. På Söndagen blir det vinteraktiviteter i byn Rentjärn, gudstjänst och våffelfika i Malå.

"Vi hoppas att alla i Västerbotten, Sverige och världen som gillar vinter, fest och glädje bokar in den här helgen i Malå" säger Anna Israelsson.

Huvudsponsorer är Malå kommun, MENI AB, New Boliden och Hantverksgruppen.