Billigt boende, ren luft och vacker natur ska locka holländare till Gold of Lapland

Bildtext. Anna Wallström, Tillväxt Skellefteå visar var Gold of Lapland finns på kartan. Det bor drygt 16 miljoner människor i Holland på en yta stor som Jämtland och skälen till att man vill emigrera kan vara befolkningstäthet, trafikproblem, kriminalitet, höga boendekostnader och skatter i det egna landet, vädret, politiskt klimat, äventyrslystnad, en ny start eller karriär. Kommunerna inom Gold of Lapland - Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors och Skellefteå - fortsätter sin gemensamma satsning och åker även i år ner till Emigrantmässan i Nieuwegein, nära Utrecht i Holland den 8-9 mars, för att visa på alla fördelarna med att bo här. Holländarnas livsstil förändras, det är drygt 130 000 som flyttar utomlands varje år för att bosätta sig, för att arbeta, studera, köpa eller etablera företag och i Holland anordnas därför flera emigrantmässor varje år. - Om det finns lokala företag som letar efter köpare så vill vi som åker naturligtvis gärna veta det, säger Anders Wangby, näringslivsutvecklare på Tillväxt Skellefteå. Vi förväntar oss frågor kring framförallt företag inom turistnäringen men vi tar gärna med erbjudanden från alla branscher. I år är representanter från alla 5 kommunerna med på plats i Holland. Delegationen består av; Martina Bergh, Lycksele kommun, Berit Sandström och Henning Wüst, Malå kommun, Ingrid Ejderud-Nygren, Norsjö kommun, Carin Elofsson och Bengt Gunnarsson, Robertsfors kommun, Anders Wangby, Britt Lindholm och Håkan Pettersson, Skellefteå kommun samt Karin Fällman, Gold of Lapland. - Många av de vi träffade på mässan förra året hade hög kompetens, i vissa fall spetskompetens, så nu hoppas vi på en bra dialog med företag inom regionen för att tillsammans jobba för både spetsrekrytering och inflyttning, fortsätter Anders. Vi har fått många kontakter från förra årets mässa och vi vet redan nu att flera av dem kommer att besöka oss igen för mera konkreta diskussioner. -------------------------------------------------------------------- För mer information kontakta gärna Anders Wangby, näringslivsutvecklare Tillväxt Skellefteå 0910-73 46 42, 070-595 1930 anders.wangby@skelleftea.se