Efterfrågan för fisketurism med boende i norra Sverige är stort. Foto: Paula Perriens

Går det att leva på fisketurism?

Ja, det var en fråga som många var tveksamma till. Det ville destinationsorganisationen Gold of Lapland ändra på och skrev en projektansökan till Leader Fiskeområde Vindelälven om att få fler att satsa på fisketurism längs Vindelälven.

Projektet fick namnet Catch & Release Vindelälven och är ett litet och mycket lyckosamt projekt som med små medel inspirerat till att nya fisketurismföretag startats längs Vindelälven. Grundtanken kommer från ett nederländskt företag, Laplandtime i Tväråträsk, som varit framgångsrika i sin egen satsning på fisketurism längs Vindelälven men som nu planerar sin exit inom några år. De ville gärna ge tillbaka till Västerbotten genom att agera coach och mentorer och ge vidare all sin kunskap kring hur man lyckas som fiskeföretagare och vad som behövs. Gold of Lapland skrev projektet och ville även på detta sätt lyfta att det faktiskt går att leva på fisket i Västerbotten. Då det i många fall pratats om att detta är en livsstil. Att inspireras av de som lyckats och ville dela sina erfarenheter visade sig vara en mycket lyckad metod som skapat nya företag bl a av människor från annat europeiskt land som vill leva och arbeta i Västerbottens inland.

Projektet genomfördes enligt ett innovativt koncept. Sex företagare och blivande företagare valdes ut och fick vara med under hela projektet. Var och en av dem fick 20 till 40 timmar coachning av Frans och Paula Perriens som har haft företaget Laplandtime i 12 år och som lyckas fantastiskt med snöskoterturer och fisketurism i Tväråträsk.

De fick också delta på olika workshopar för att förstärka deras utbildning och inspirera dem och andra att utveckla sig hållbart.

De sex företagen är:

Fokus: JW Lapland Services, ett nytt företag som startades igenom projektet

Jonas Willems, från Belgien, växte upp i en ”fiskefamilj”. När han var 18 år började han resa runt världen som backpacker, för att fiska så klart!

För 10 år sedan hamnade han i Västerbotten under en av sina resor. Han gick mellan Lycksele och Tväråträsk i en hel vecka. Han blev kär i området! Inom kort köpte han ett hus i Sandsjönäs och var redo att starta sitt eget fiskeföretag!

Projekt Catch & Release Vindelälven hjälpte Jonas att starta, med allt det gäller, igenom coachningen från Frans och Paula Perriens. Prissättning, administration, svenskt skattesystem… han fick lära sig mycket. Tack vare konsulterna fick han bygga sitt eget nätverk. Och i februari 2020 föddes JW Lapland Services!

Företaget finns redan på nätet under namnet Nordic Fishing Jewels och har nästan fullbokad för sin första säsong.

Dags för slutkonferensen

Projektet avslutas snart och nu dags för slutkonferens. Den ska hållas den 28 april på Bertejaure Gård, i Vindelåforsen i Ammarnäs, ett av företagen i projekt. Projektledare Floriane Colonnier presenterar projektet och resultaten. Efter lunch kan företagen och alla intresserade lyssna på två olika föreläsningar. Therese Lundin, Flugfiskeguide på Flicksländan Fishing, som kommer att prata om jämställdhet, hållbarhet och sina erfarenheter som fiskeguide. Sen kommer naturfotografen och författaren Gunnar Westrin att berätta om sitt "Liv som flugfiskare", en resa jorden runt, från hemtrakterna i Jämtland och Norrbotten via de flesta världsdelar, om fiskeetik och även framtiden.

Dagen är öppen för alla intresserade, så länge platser finns kvar.

Man kan anmäla sig senast den 22 april på länken nedan.

Fakta Catch & Release Vindelälven

Gold of Lapland är projektägare för Catch & Release Vindelälven som är ett LEADER projekt inom Fiskeområde Vindelälven som startades april 2019. Projektet vill jobba för att fler småskaliga verksamheter utvecklar sitt utbud inom fisketurism i projektområdet som är längs Vindelälven.

Bakgrunden är att det i dagsläget finns få entreprenörer inom fiske längs Vindelälven. Det är också en brist på logi för fiskegäster vilket i dagsläget är en flaskhals för utveckling. Det finns en stor potential i den utländska marknaden när det gäller sportfiske, men vi såg också behovet av kunskap kring hur man arbetar med den utländska marknaden för att skapa lönsamhet.

Syftet med projektet är att fler småskaliga verksamheter inom projektområdet startar/kompletterar sin verksamhet med att erbjuda kommersiella fiskeupplevelser genom att de erbjuds coachning och mentorskap.