På plats i Utrecht:  Christopher Storm, Granö Beckasin, Therese Holmlund, Svansele vildmarkscenter, Monica Holmgren, Gold of Lapland och Tina Frost, Grönklittgruppen.
På plats i Utrecht: Christopher Storm, Granö Beckasin, Therese Holmlund, Svansele vildmarkscenter, Monica Holmgren, Gold of Lapland och Tina Frost, Grönklittgruppen.

Gold of Lapland ”säljer” natur, norrsken och ren luft på resemässa i Utrecht!

Natur, ren luft, norrsken och högklassig mat med lokalproducerade råvaror spås bli allt mer attraktiva lockbeten för utländska turister och dessa ”råvaror” finns alla i Gold of Laplands utbud som presenteras på den stora resemässan, Vakantiebeurs, i Utrecht. Gold of Lapland är destinationsorganisationen för ett stort antal turistföretag i hela norra Västerbotten och Lappland och har sedan 2014 satsat på den nederländska marknaden. Ansvarig för Gold of Laplands exportsatsning är Monica Holmgren, som är på plats på mässan och i år följer Therese Holmlund, Svansele vildmarkscenter, Christopher Storm, Granö Beckasin, Tina Frost, Grönklittgruppen (Ansia Resort ) med och senare i veckan tar teamet Paula Perriens, Lapland Time , Karin Fällman, Gold of Lapland samt Beatrice Bergqvist, Region Västerbotten Turism över.

Vakantiebeurs pågår från den 10 – 15 januari och besöktes förra året av ca 122 000 människor. De första dagarna är enbart för resebranschen och det är hektiska dagar för Monica och de medföljande företagen.

Vad säljer ni till researrangörerna?

- I år kommer vi naturligtvis att lyfta den stora nyheten med den nya direktlinjen som kommer att gå i juni mellan Amsterdam och Skellefteå, säger Monica.Vi har arbetat intensivt under hösten med att ta fram nya paket som vi presenterar. Det är både vinteraktiviteter som snöskovandring, hundspann, skotersafaris och samisk kultur och härliga sommaräventyr också med forsränning, boende i Fågelnästen, cykelturer, djurmöten i djurpark och i det fria, berättar Monica.

När resebranschdagarna är över kommer tusentals besökare mässans övriga dagar. Gold of Lapland, som står i Visit Swedens monter, hade kö till sin monter förra året av intresserade holländare.

Vad är det som lockar holländarna?
- Norrsken, hundspann och skoterturer var det många frågor kring på förra årets mässa, berättar Karin Fällman, Gold of Lapland, Sedan är det väldigt många som reser med husbil eller husvagn och vi tipsar intressanta rutter. Barnfamiljerna efterfrågar barnvänliga familjeäventyr och vi har ju t ex flottfärd i Granö, fiske eller djurparken i Lycksele att lyfta fram.Det som kanske lockar allra mest är naturen och lugn och ro och det har vi ju gott om i Gold of Lapland, skrattar Karin.

Gold of Lapland har under flera år anordnat pressresor för utländska journalister och bloggare och detta har resulterat i några filmer som nu kommer att visas på mässan i Utrecht.
Gold of Lapland - winter in Sweden Gjord av Marleen Brekelmans

Gold of Lapland Gjord av Rahul Jagtiani

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av  drygt 80 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors,Vindeln  Skellefteå, Sorsele och Arvidsjaur.

Gold of Lapland är en av tre samverkansparter i EU-projektet INTILL - INNOVATIV TURISM I LAPPLAND.

Gold of Lapland, Hemavan Tärnaby och South Lapland har beviljats ett samverkansprojekt för att utveckla turismen i den geografiska regionen Malå, Norsjö, Lycksele, Storuman, Vilhelmina,Åsele, Dorotea och Strömsund.