Harriet Andersson inviger Filmfestival i Adak!

Harriet Andersson inviger Filmfestival i Adak!

Pressbild. Harriet Andersson inviger

För artonde året i rad arrangeras en egen Filmfestival i den lilla Malåbyn Adak i Gold of Lapland i Västerbotten. Festivalprogrammet är nu spikat och föreningen väntar med spänning på att få köra igång den 17 juli och festivalen håller på ända till den 21 juli.

Varje år lyckas föreningen att locka dit en Sverigekändis för att inviga festivalen och nyfikenheten är alltid stor kring vilken kändis det blir som kommer till filmfestivalen i Adak.

- Det är fantastiskt att vi år efter år kan locka kända filmskådespelare att besöka oss, berättar eldsjälen Eivor Jonsson. I år har vi glädjen att få Harriet Andersson, en av Sveriges framgångsrikaste skådespelarskor som vår invigningsgäst. Harriet har medverkat i ett flertal filmer av Ingmar Bergman, samt har fått inte mindre än tre Guldbaggar. Den tredje var filminstitutets hedersbagge.

En nyhet för i år är den filmtävling för unga mellan 10 och 18 år. Det tävlas i klasserna: DRAMA, ACTION, KOMEDI ELLER ÄVENTYR. Tisdag den 20 juli presenteras bidragen för publik och jury och på eftermiddagen hålls en Adakbaggegala där vinnarna utses.

På kvällen den 20 juli har vi den stora glädjen att få en förhandsvisning av filmen ” Bröderna Karlsson” med regi av Kjell Sundvall.

Varför ville ni ha förhandsvisning av just den filmen?

- Jo, när jag läste handlingen fick jag gåshud, säger Eivor Jonsson. Filmen ”Bröderna Karlsson” handlar om ett tvillingpar som adopterades bort till två olika familjer och handlingen är i stort sett identisk med en berättelse som har utspelats i Malå.

Eivor berättar en fantastisk historia ”En Malåfamilj med en adopterad son (Richard) fick besök av goda vänner från södra Sverige som var uppe och åkte slalom. När de kom på besök hos Rickards föräldrar sa de till Rickard att de sett honom i backen. Han förnekade att han varit där men gästerna framhärdade att de sett honom. Vid närmare undersökning fann de att Rickard och den okände killen var avbilder av varandra och att de båda var adopterade från samma land och samma barnhem. Funderingarna utmynnade i att det togs blodprov och det konstaterades att de var enäggstvillingar!

Med bakgrund av denna historia ringde Eivor till regissören Kjell Sundvall och bad att Filmfestivalen i Adak skulle få en smygpremiär av filmen. Med hjälp från Svenska Filminstitutet och med Luleås goda minne så ordnades det. En inbjudan är nu skickad till Rickard och hans tvillingbror till smygpremiären. Eventuellt så kommer även Kjell Sundvall att medverka.

Sagabiografen i Adak är en av medlemmarna i Gold of Lapland som är en ekonomisk förening som ägs av ca 85 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors och Skellefteå. Se www.goldoflapland.com

Läs mer om Filmfestivalen i Adak på http://www.sagabiografen.ac.se/index.php