Hemvändande Per firar julen i Norsjö

Hemvändande Per firar julen i Norsjö

Bildtext. Per Lindfors med pappa Mikael Lindfors brukar passa på att se en film tillsammans när Per är hemma men sen är det skoteråkning som gäller .
Foto: Cecilia Wallinder. Bilden är fri att använda

Norsjö/Gold of Lapland.  Julen är den stora hemvändarhelgen i Sverige och många besöker sina nära och kära och hinner också med olika inne- och uteaktiviteter i sin hembygd.

-  Det bästa med att komma hem är friluftslivet, köra skoter på vintern, fiska på sommaren och träffa vänner och familjen såklart och då gärna i samband ett biobesök, säger Per Lindfors som åkt ändå från Oslo för att fira jul hemma i Norsjö.

Per flyttade från Norsjö 2009 för att prova nått nytt och få nya livserfarenheter. Och just skoteråkning är ju en hobby som inte går att utöva i Oslo och som lockar honom tillbaka. Men om Per återvänder till Norsjö permanent kan han inte svara på än utan det får framtiden utvisa. Till hembygden återkommer han ca två gånger per år och det är många hemvändare som följer samma mönster. För turistorganisationen Gold of Lapland är just hemvändare, vänner och bekanta på besök en viktig målgrupp.  Därför lyfter de nu just detta tema i en ”Välkommen hem” - kampanj där de efterlyser bilder på vad hemvändarna och deras vänner här hemma hittar på.

-  Många passar på att träffa gamla klasskompisar och utflyttade vänner under julen och vi vill nå dem och för detta använder vi ett av de socialaste medierna, nämligen Facebook, berättar Beatrice Dahlström Gold of Lapland. Så nu efterlyser bilder på dig som bor här och din hemvändande vän eller släkting och vi hoppas på massor av roliga bilder i olika situationer, skrattar Beatrice.

Det finns ingen statistik över hur många av alla turister som egentligen är hemvändare, men tidigare sommarundersökningar som VästerbottensTurism har gjort visar att 15 – 20 % av alla som besöker länet gör det för att träffa släkt och vänner.

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av  drygt 90 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors,  Skellefteå och Sorsele.