Så här skulle de tätortsnära friluftslivet kunna utvecklas och tillgängliggöras

Historiskt utdelningsmöte för finansieringsmodellen Mervärde Lycksele

Arbetet med Mervärde Lycksele startade under 2019 och sedan dess har ett antal pionjärföretag i Lycksele gått med och på olika sätt samlat in 141 505 kr som enligt en fördelningsnyckel ska delas för att stärka upp de positiva värden som Lycksele redan har. Den 19 mars 2021 blev en historisk dag då de anslutna företagen skulle besluta om hur de insamlade pengarna skulle fördelas.

Mervärdesföretagens fördelning
Den gröna vågen och pandemin har bidragit till att allt fler söker sig ut för äventyr i det fria. Köpmönster förändras och nu vill besökaren konsumera hållbara upplevelser som stärker själ och hjärta samt har låg negativ effekt som möjligt på vår planet. För att svara upp på gästens förväntningar är det viktigt att ha ett tillgängligt utbud av friluftsaktiviteter. Lyckseles besökare efterfrågar inte upplevelser likt Kungsleden men vill i samband med sitt besök kunna ta sig ut för kortare vandringar/upplevelser och då blir det tätortsnära friluftslivet en viktig faktor.

Lyckseles tätortsnära friluftsliv är bra men inte tillräckligt tillgängligt. Informationsnoder, information och skyltning är av centralt behov och utgör en väsentlig grund för att man ska känna sig välkommen till Lycksele. Områden har behov av att tillföras värden, andra att lyftas fram. Framför allt saknas en övergripande bild och plan för framtida utveckling ur ett helhetsperspektiv.

Gold of Lapland, tillsammans med det lokala förenings- och näringslivet, vill genom Mervärde Lycksele stärka arbetet med tätortsnära friluftsliv genom att ta fram en arbetsgrupp, en plan, en ny centrumled som knyter samman det tätortsnära friluftslivet med några utvalda “Hot Spots” samt finansieringslösningar i olika former.

”I en tid när kommuner runt om i landet har allt tuffare att klara ekonomin för kärnverksamheter får utveckling av samhället tyvärr, om än nödvändigt, stå åt sidan när hårda prioriteringar behöver göras. En plats attraktivitet är vi alla beroende av och inte minst näringslivet. Platsens betydelse blir allt viktigare för människans val av såväl bostadsort som besöksort men också för nyetableringar av företag. Då är det viktigt att vi tillsammans jobbar för fortsättning av den positiva lokala utvecklingen.” säger Marino Carlsson, Gold of Lapland.

Fördelningsnyckel av 141 505 kr

50 % = 70 752,50 kr Lycksele Visitor Center (marknadsföring, projektering, administration m.m.)

25 % = 35 376,25 kr Konkreta satsningar mot tätortsnära friluftsliv (Vindskydd, spångar, skyltning mm)

15 % = 21 225,75 kr Arrangemang/aktiviteter

10 % = 14 150,50 kr Snowled (Paraplyorganisation för Lyckseles ca 104 mil vinterled)

FAKTA MERVÄRDE

Mervärde är en finansieringsmodell för lokal utveckling och bygger på devisen många bäckar små. Verksamheter och initiativ som ansluter sig till Mervärde fungerar som insamlingskanaler av utvecklingsmedel och lägger ett mervärdestillägg på en produkt, vara eller tjänst. Tillägget som konsumenten betalar går till den gemensamma utvecklingspotten. Företag kan även lägga Mervärde på faktureringsavgifter, skänka material eller ansluta sig genom ren sponsring. Pengarna ska användas till sådant som många vill ha men som ingen vare sig ansvarar eller betalar för idag.

- Mervärde finns på flera platser i Sverige, bland annat i HemavanTärnaby, Frostviken, och Funäsfjällen

- Mervärde formas efter lokala förhållanden.

- Gold of Lapland arbetar med Mervärde i Lycksele, Malå och Norsjö kommuner.

- Gold of Lapland administrerar Mervärde och tillsammans med de anslutna mervärdesföretagen i respektive kommun beslutas hur pengarna ska förvaltas och fördelas.

Läs mer om Mervärde

Anslutna Mervärdesföretag i Lycksele (2019-2020)

Franklins Fastighetsservice AB

Brabo Fastigheter