Turridning i sommar hos Horses of Taiga - Foto Rianne Kindt

Horses of Taiga - certifierad för naturens bästa!

Turridningsföretaget Horses of Taiga, i Svansele i Västerbotten, har blivit certifierad genom Nature’s Best Sweden, det enda svenska kvalitetsmärket för ekoturism.

Horses of Taiga grundades av Floriane Colonnier från Frankrike när hon flyttade från Island till den lilla byn Svansele, Västerbotten, 2016. Hennes affärsidé var att ge alla som har lust för äventyr chansen att få upptäcka den norrländska skogen från hästryggen på snälla islandshästar, med stor respekt för naturen och lokalbefolkningen. Nu jobbar Floriane tillsammans med sin sambo Rianne Kindt från Nederländerna och erbjuder terrängritter, allt från en timme upp till veckolånga turer året om, med undantag för en paus på våren vid snösmältningen. Gästerna kommer från Västerbotten samt från hela världen.

Hållbarhetsarbete
Hållbarhet har alltid varit i centrum för Horses of Taigas arbete. Att ta emot människor för att rida häst i skogen är inte tillräckligt för Floriane, hon vill även visa sina gäster hur mycket naturen och den svenska skogen behöver skyddas och få gästerna att lära sig mer om hästar och om djurskydd i allmänhet.

Flera initiativ har tagits steg för steg genom att dokumentera arbetet med bland annat en resmålsanalys och en miljöplan, men också genom att ta konkreta åtaganden mot gästerna och samarbetspartner. Sedan i vintras bjuder Horses of Taiga på en extra ridtur till gäster som bokar en veckotur och som reser till dem med tåg i stället för flyg.

En lång väg till certifiering
Att bli certifierad inom ekoturism var målet från början för Floriane. Det började bli verklighet från och med vintern 2020, när företaget blev analyserat av Gold of Lapland enligt GSTC:s (Global Sustainable Tourism Concil) kriterier. Efter det erhöll Horses of Taiga hållbarhetssigillet Västerbotten Experience som är framtaget av Region Västerbotten Turism.

I höstas började Floriane gå igenom processen för att bli certifierad även inom Nature’s Best Sweden.

Vad är Nature’s Best?
Nature’s Best är Sveriges enda hållbarhetsmärkning för naturbaserade upplevelser. Med kvalitetssäkrad hänsyn till naturskydd, miljöanpassning och lokal förankring med omsorg om resmålets kulturvärden.

Märkningssystemet baseras på 6 grundkriterier:

• Respektera resmålets begränsningar – minsta möjliga slitage på natur och kultur.
  • Gynna den lokala ekonomin.
  • Miljöanpassa hela verksamheten.
  • Bidra aktivt till natur- och kulturskydd.
  • Satsa på upptäckarglädje, kunskap och respekt.
  • Kvalitet och trygghet på resan.

Till dessa grundkriterier läggs tematiska kriterier, för hästridning i Horses of Taigas fall.

I Västerbottens län finns 4 certifierade företag, Horses of Taiga blir det första i Norsjö kommun.

4 frågor till Floriane Colonnier

Vilka initiativ arbetar ni med kopplat till natur-och kulturvård?

– Vi uppmuntrar våra gäster att resa klimatsmart. De gäster som reser hit med tåg i stället för flyg erbjuder vi en extra ridtur. För de som flyger klimatkompenserar vi inrikesflyget.

Härutöver plockar vi skräp i hela området vi rider i, det är de små insatserna som gör stor skillnad.

Och helt enkelt, vi berättar och berättar och berättar om naturen, om den lokala kulturen och om den samiska kulturen. Det är viktigt att gästerna lär känna trakten vi rider i, får en inblick i hur vi kan skydda den och att de får en upplevelse som är en tydlig del av något större.

Vad fick er att vilja bli ekoturismföretagare?

– Vi försöker jobba för en bättre framtid och försöker bidra så gott vi kan som ett litet turridningsföretag. För oss är guidning ett sätt att skydda vårt område genom att utbilda gästerna, ett sätt att uppmuntra människor att ta bättre hand om natur och kultur.

Vilka fördelar ger det ert företag att vara kvalitetsmärkt med Nature’s Best?

– Det är ett sätt att visa och bevisa hur mycket vi bryr oss om jorden och dess invånare. Att vara certifierad visar att vi verkligen gör något. Dessutom är vi del av ett starkt nätverk med likasinnade företag som vi kan kommunicera och dela idéer med.

Märker du av en ökad efterfrågan på hållbara upplevelser?

– Ja, det kan vi säga. Många gäster uppmärksammar konsekvenserna av sina handlingar. De frågar mycket mer än förut. Allt fler internationella gäster vill inte boka förrän de pratat med mig och försäkrat sig om att vi tar hand om våra hästar på ett bra sätt.

För mer information om Horses of Taiga kontakta Floriane Colonnier, ägare, contact@horsesoftaiga.com, 073-328 56