Jackpott för Gold of Lapland

Jackpott för Gold of Lapland

Bild. Glada miner på Gold of Lapland som fått jackpott på sina projektansökningar. På bilden ses Beatrice Dahlström och Karin Fällman på Gold of Laplands huvudkontor.

Turistorganisationen Gold of Lapland har under den senaste månaden beviljats hela tre EU-projekt och en förstudie inom Trekom Leader. Två av EU-projekten finansieras via Landsbygdsprogrammet och ett via regionala fonden.

Den 16 december beviljade strukturfondsdelegationen projektet ”Visit Gold of Lapland” medel från regionala fonden, mål 2. Övriga medfinansiärer i detta projekt är Lycksele, Malå, Norsjö och Sorsele kommuner, Region Västerbotten och Rikstrafiken. Chartersatsning, exportmognad, storytelling, guideteknik, värdskap, kvalitetssäkring, marknadsföring och ökad tillgänglighet är de områden som satsas på i detta projekt. Dessutom kommer en satsning på subventionerade marktransporter till och från Lycksele Flygplats från centralorterna Malå, Norsjö och Sorsele att göras inom projektet. Projektledare för detta projekt är Karin Fällman, Gold of Lapland.

I Gold of Laplands målinriktade arbete med att hitta sätt att förlänga säsongen  har projektet ”Årligt vildmarksevent” sökts. Här utvecklas ett nytt koncept kring den härliga Västerbottniska naturen på hösten och bl a står älgen och maten i fokus. Paket tas fram och säljs till internationella och nationella besökare. Projektledare och initiativtagare för detta projekt är Li Holmberg, VD på Ekcom AB i Skellefteå. Projektet finansieras via Landsbygdsprogrammet (Jordbruksverket och Länsstyrelsen).

Det andra landsbygdsprojektet ”Bokning online – för bättre tillgänglighet och ökad lönsamhet” handlar om att vara ute hos turistföretagen i alla sex kommunerna och stötta dem med kunskap och utbildning kring att skapa försäljning via webben. Projektledare är Beatrice Dahlström, Gold of Lapland.

En förstudie finansierad via Trekom Leader ska utröna hur förutsättningarna kring att anordna ett SM i Vinterbad i Gold of Lapland (Malå, Norsjö Skellefteå delen) ska se ut. Maria Larsson, Gold of Lapland,  håller i förstudien i samarbete med lokala partners i Skellefteå.

När startar alla dessa projekt?

- Årligt vildmarksevent har redan startat och de andra sätts igång nu direkt, säger Karin Fällman, verksamhetsledare på Gold of Lapland. Vi är jätteglada idag att vi fick jackpott på allt vi sökt, skrattar Karin. Nu har vi muskler för att fortsätta vår långsiktiga satsning på att utveckla turismen i norra Västerbotten och öka lönsamheten hos våra turistföretag.

Har ni ännu fler projekt på gång?

- Ja, det finns faktiskt en del annat spännande på gång som är lite hemligt i dagsläget. Men att söka och få beviljat projekt är ibland en lång process så vi får väl återkomma när dessa blir verklighet, säger Karin.
Projekt är för oss ett viktigt verktyg att testa idéer och att få möjligheter att arbeta med utveckling, avslutar Karin.

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av  86 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors,  Skellefteå och Sorsele.