KÄLLAN - NORRLANDS FLOTTASTE SPA OCH KONFERENSHOTELL!

KÄLLAN - NORRLANDS FLOTTASTE SPA OCH KONFERENSHOTELL!

Nyinvigning av Källan, foto: Magdalena Hellsten

Unik investering för förhöjd kvalité

År 1991 påbörjades bygget av Källan, vars anläggning formades som en örn och lokaliserades på Västerbottens högsta topp i Åmliden, med milsvid utsikt. Filosofin med Källan hade sin utgångspunkt i det så kallade Norsjöprojektet; att allt är en doseringsfråga. För mycket av något är aldrig bra, för lite av något är inte tillräckligt, lagom är bäst och det bästa receptet för total njutning.

Under sommaren har det skett stora förändringar på Källan. I den sedan tidigare kompletta anläggningen med hotell, konferens och SPA, har det investerats rejält för att höja den höga kvalitén ytterligare. Den ursprungliga filosofin finns däremot kvar; att Källan ska vara en tillflyktsort, en lugn plats där man kan ta hand om sig själv och uppleva den där perfekta mängden av allt.

Redan tidigare var anläggning känd för sin rakt igenom goda kvalité och inte minst för sin utmärkta restaurang.  Investeringen som bestått i stora ombyggnationer har resulterat i allt från helrenoverade rum, utveckling på SPA sidan i form av ett kallbad, alla offentliga utrymmen har nyrenoverats och köket utvecklats ytterligare för att bli ett riktigt gourmetkök samtidigt som två helt nya sviter har inrättats. Allt detta har genomgående skett ur kvalitets och miljösynpunkt och den totala bruttoinvesteringen hamnade på 9 miljoner kronor. Enbart lokala företag och lokal arbetskraft har anlitats, vilket är väldigt speciellt och går helt i linje med den affärsidé som ligger till grunden. Tanken med den nya inredningen är att det skall förmedla en lyxig hemmakänsla, där man har en möjlighet att hinna ikapp sig själv.

”Vi har med detta tagit ett stort steg till att bli norrlands flottaste SPA och konferenshotell”, berättar Arne Hellsten, VD på Källan sedan år 2003. Planer på fortsatta investeringar finns, men dessa berättas det mer om under själva nyinvigningen nu på lördag den 3 september.

Nyinvigning av Källan

Lördag den 3 september öppnas portarna på Källan, och nyinvigning står på menyn. Redan kl 16.00 är det öppet för visning och kl 18.00 börjar själva invigningen av ”nya” Källan, med näringsminister Maud Olofsson i spetsen.   Under kvällen bjuds gästerna på underhållning, både musik och ståuppkomik, samtidigt som de får en möjlighet att avnjuta en fantastisk middag, här är dock platserna begränsade och förbokning krävs.

Media välkomnas.

Arne Hellsten, VD

arne@kallan-hotell.se

www.kallan-hotell.se

Hotell Källan är en av medlemmarna i Gold of Lapland.

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av  90 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors, Skellefteå och Sorsele.