Lugn och ro i Lappland toppar lista i Holland!

Lugn och ro i Lappland toppar lista i Holland!

Bild. Att mysa vid en öppen eld i naturen är en reseanledning för holländare. Foto: Ricke.se

Gold of Lapland, turistorganisationen i norra Västerbotten, arbetar för att öka besöksnäringen och få fler besökare till sina medlemsföretag i Robertsfors, Skellefteå, Norsjö, Vindeln, Lycksele, Malå, Sorsele och Arvidsjaur. Den stora satsningen just nu är en exportsatsning inom EU-projektet INTILL där Holland står i fokus. För att lyckas skapa reslust hos holländarna görs en rad aktiviteter som visningsresor för journalister och researrangörer, en facebook på holländska och deltagande på den stora resemässan Vakantiebeurs i Utrecht (12 – 18 januari).

Vad är det då som lockar holländare?
Reseanledningarna har visat sig vara ganska många och aktiviteter över hela året intresserar.
Att njuta av vår natur, att få göra upp en egen eld och att få se norrsken ligger högt på holländarnas önskelistor tillsammans med hundspann, bo i vildmark, flottfärder, forsränning, skoterturer och isfiske men framför allt vill de uppleva lugn och ro.

Under påsken 2015 besökte den kända holländska resebloggaren Marloes de Hooge Gold of Lapland och när hon rankar ”de nio mest vackra platser hon såg 2015” och besöket här i Lappland hamnar just ”lugn och ro” på första plats . Och för att sätta det i perspektiv så hamnar Islands norrsken, Balis stränder, Paris, St Anton, Norge och Thailand alla efter Lappland! Marloes de Hooge deltog på en famtrip i Västerbotten där hon provade på snöskoterkörning hos Paula Perriens och Frans Creuger (Lapland Time) i Tväråträsk, hundspann hos Donald Eriksson (Aurora Borealis AB) i Ekorrsele, besökte Lycksele djurpark, Granö Beckasin med Fågelnästen och Ekohotellsboende , Hotell Lappland och Ansia Resort.

Hur har ni hamnat högst upp på listan?
- Detta är ju så himla roligt! Det visar att det vi tycker är självklart i vår vardag är helt fantastiskt i andras ögon, jublar Karin Fällman, verksamhetschef på Gold of Lapland.
Vi kanske tror att det vi kan erbjuda här inte är så märkvärdigt men alla journalister och researrangörer vi har haft hit blir helt förälskade i vår natur och i människorna och i lugnet, det är detta vi ska sälja för att få hit fler gäster, säger Karin.

Nästa vecka åker styrka på tre personer från Gold of Lapland , Monica Holmgren, Karin Fällman och Paula Perriens, till Vakantiebeurs, för att under en vecka marknadsföra lugn och ro men också alla spännande upplevelser som erbjuds i Gold of Lapland.

____________________________________________________

Här hittar ni Marloes de Hooges blogg Travelvalley.nl och hennes lista

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av drygt 80 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors, Vindeln, Skellefteå, Sorsele och Arvidsjaur.

Gold of Lapland är en av tre samverkansparter i EU-projektet INTILL - INNOVATIV TURISM I LAPPLAND.

Gold of Lapland, Hemavan Tärnaby och South Lapland har beviljats ett samverkansprojekt för att utveckla turismen i den geografiska regionen Malå, Norsjö, Lycksele, Storuman, Vilhelmina,Åsele, Dorotea och Strömsund.