Lycksele har en ny barnvänlig maskot

Lycksele har en ny barnvänlig maskot

Om några dagar kommer Lyckseles maskot att offentliggöras. Vem det är och tankarna bakom konceptet presenteras på Lycksele djurpark den 23 maj. Syftet med satsningen är att skapa ett kommunikativt koncept som bygger destinationsvarumärket Lycksele mot barnfamiljer.

- Det är ett tillfälle för oss att samlas kring en figur som hjälper oss att stärka synen på Lycksele som en familjevänlig plats, säger Marie Öhlund, näringslivsutvecklare på Lycksele kommun.

Samarbete med flera aktörer

Framtagandet av maskoten har skett i samarbete mellan turistorganisationen Gold of Lapland genom INTILL projektet, Skogsmuseet, Ansia Badpark, Lycksele Djurpark och Lycksele kommun.

- I grund och botten är det här en figur som vi vill att alla i Lycksele ska kunna använda sig av när det handlar om barnaktiviteter. Det blir nästan som ett creative commons-koncept, säger Sofia Johansson, marknadsansvarig på Gold of Lapland.

Maskoten presenteras på Lycksele Djurpark klockan 11.00.

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av företag och föreningar  och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors,Vindeln  Skellefteå, Sorsele och Arvidsjaur.

Gold of Lapland är en av tre samverkansparter i EU-projektet INTILL - INNOVATIV TURISM I LAPPLAND.

Gold of Lapland, Hemavan Tärnaby och South Lapland har beviljats ett samverkansprojekt för att utveckla turismen i den geografiska regionen Malå, Norsjö, Lycksele, Storuman, Vilhelmina,Åsele, Dorotea och Strömsund.