Norsjökortet finns att köpa på Norsjö Visitor Center

Ny satsning för att stärka den lokala handeln i Norsjöbygden

Nu är det möjligt att köpa Norsjökortet

På initiativ av, och tillsammans med Norsjöbygdens Företag samt handlare i Norsjö kommun har Gold of Lapland tagit fram Norsjökortet. Ett presentkort som gäller på flertalet av Norsjöbygdens butiker och verksamheter.

- Önskemål om ett gemensamt presentkort för Norsjö har funnits under en längre tid. Glädjande att det nu genomförs. Ett gemensamt presentkort bidrar till att stärka det lokala näringslivet. Alla företag med verksamhet i Norsjö kommun är välkomna att ansluta sig säger Dorina Larsson, Norsjöbygdens Företag.

– Syftet är att uppmuntra fler att handla lokalt och samtidigt bidra till lokal utveckling via Mervärde Norsjö. Vi säljer det här hos oss på Norsjö Visitor Center. Flera organisationer har redan köpt det, bland annat för att ge bort i julklapp till sin personal, säger Felicia Morén, Norsjö Visitor Center.

Hon berättar att redan innan Norsjökorten var tryckta hade det kommit in beställningar.

– Det är jätteroligt att det visats sånt intresse redan, och att vi fått förtroendet från handeln att sköta försäljningen. Nu på lördag har vi öppet här på Norsjö Visitor Center för den som vill köpa kortet. Vi håller avstånd och tar gärna betalt med Swish! Det går även att höra av sig till mig på telefon eller mail för den som vill köpa kortet!

För varje sålt kort går 10 kronor till Mervärde Norsjö, en finansieringsmodell där insamlade pengar ska bidra till lokal utveckling i olika former.

– Det är extremt tuffa tider för många företagare nu, därför är det viktigare än någonsin att handla lokalt! Vi hoppas att Norsjökortet ska bidra till ökad lokal konsumtion i många år framöver och att fler företagare ansluter sig till Mervärdesmodellen för lokal utveckling avslutar Felicia.

FAKTA:

Mervärde Nors- för det lilla extra
Mervärde är en finansieringsmodell för lokal utveckling och bygger på devisen många bäckar små. Verksamheter och initiativ som ansluter sig till Mervärde fungerar som insamlingskanaler av utvecklingsmedel och lägger ett mervärdestillägg på en produkt eller tjänst. Tillägget som konsumenten betalar går till den gemensamma utvecklingspotten. Pengarna ska användas till sådant som många vill ha men som ingen vare sig ansvarar eller betalar för idag.

- Mervärde finns på flera platser i Sverige, bland annat i HemavanTärnabyFrostviken, och Funäsfjällen

- Mervärde formas efter lokala förhållanden.

- Gold of Lapland arbetar med Mervärde i Lycksele, Malå och Norsjö kommuner.

- Gold of Lapland administrerar Mervärde och tillsammans med de anslutna mervärdesföretgen i respektive kommun beslutas hur pengarna ska förvaltas och fördelas.

Handelsplats Norsjö drivs av föreningen Norsjöbygdens Företag i samarbete med Norsjö kommun.