Ny styrelse utsedd i Gold of Lapland

Ny styrelse utsedd i Gold of Lapland

Bild. Sven Roosqvist fick förnyat förtroende som ordförande för Gold of Lapland.

Den ekonomiska föreningen Gold of Lapland genomförde sin femte årsstämma den 29 mars på MMM Spiran i Sikeå, Robertsfors. Stämman inleddes med information om verksamheten och framförallt kring allt spännande som händer i det stora EU-projekt som föreningen driver.

Peter Hedman, regiondirektör på Region Västerbotten, berättade om hur om Region Västerbotten arbetar för regional utveckling och om vilka satsningar de gör inom turistnäringen. Bl a är Region Västerbotten en medfinansiär i många projekt bl a Gold of Laplands projekt.

Årsstämman beslutade att minska antalet ordinarie ledamöter i styrelsen till fem personer. Till ordförande valdes Sven Roosqvist och till övriga ordinarie ledamöter valdes;
Per-Gunnar Lundgren, Lufta camping, Siw Andersson, Skellefteå museum, Åsa Karlsson, Scandic Skellefteå och Christina Renström, Malå. Till ersättare valdes Sture Andersson, Ostens Hus, Agneta Karlsson, Vildmarksgruvan i Varuträsk, Björn Larsson, Arctic Bus, Bosse Biström, Världens längsta linbana och Irene Sjögren, Lycksele djurpark.

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av drygt 80 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors och Skellefteå. Under åren 2008- 2010 driver föreningen ett Mål 2 projekt som är finansierat av Lycksele, Norsjö, Malå, Robertsfors och Skellefteå kommuner, region Västerbotten samt Tillväxtverket. För mer information kontakta gärna Karin Fällman, verksamhetsledare Gold of Lapland, 0918 33110.