Parlez vous francais?

Parlez vous francais?

På bilden ses Beatrice Dahlström, Sofie Persson och Karin Fällman. De studerar mässtidningen som delas ut på den franska konferensen där Gold of Lapland är gästregion.

Pratar ni franska? Ja, den frågan kan komma att ställas mer i framtiden om turistorganisationen Gold of Lapland lyckas skapa ett positivt intresse för Lappland när de deltar, tillsammans med representanter från kommuner och Region Västerbotten, som gästregion på ett franskt konvent nu i juni.

Att Lappland är exotiskt i Frankrike har Gold of Lapland redan förstått sen två representanter från regionen Auvergne i Frankrike besökte dem i november. En önskan var då att träffa samer och se renar, vilket de naturligtvis fick göra i Malå.

En annan upplevelse som fransmännen uppskattade var den fantastiskt goda västerbottniska maten som de fick smaka bl a rökt rensouvas och ädelfisk tillagad över öppen eld. Hur ska vi kunna överträffa detta när ni kommer till oss? frågade sig Gérard Lombardi, marknads- och kommunikationschef för projektet som ska locka människor till Auvergne i Frankrike. Ja, det kommer den västerbottniska delegationen snart att få undersöka på plats då konferensen går av stapeln 16 -18 juni i Clermont - Ferrand. Den franska organisationen ska till och med anordna en lunch med lappländska förtecken á la France till gästregionens ära.

Fakta
Temat på konferensen i juni är hur olika delar i Europa kan bli mer välkomnande och det bör ju gälla både besökare och potentiella inflyttare. Turistdestinationen Gold of Lapland är en av två speciellt inbjudna regioner, den andra är finska Lappland.
1000 delegater förväntas delta.
Delegationen från Västerbotten består av Erik Bergkvist, ordförande i Region Västerbotten, Sofie Persson, inflyttningsansvarig Norsjö kommun, Ann Lindberg, inflyttningsansvarig Robertsfors kommun, Carin Elofsson, näringslivsansvarig Robertsfors, Anders Wangby, VD Västerbotten Investment Agency, Beatrice Dahlström, marknadsföringsansvarig på Gold of Lapland samt Karin Fällman, verksamhetsledare Gold of Lapland.

Dessutom är Rolf Hugosson, filosofie doktor i Statsvetenskap vid Umeå Universitet, inbjuden som talare på temat ”Creative class” där Umeås stads utveckling är ett positivt exempel. Rolf Hugoson håller på att skriva Umeås historia 1950 – 2010.

Läs mer om mässan på www.welcomefair.com

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av ca 85 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors och Skellefteå.

Gold of Lapland bedriver ett mål 2 projekt under åren 2008 - 2010.
Läs mer på www.goldoflapland.com