Programmet för rock-och countryfesten på Gumboda hed tar form

Rock- och countryfesten på Gumboda hed anordnas i år för 17 året i rad. De sex ideella föreningarna som anordnar festen idag är desamma som startade arrangemanget 1995. Årets dragplåster blir Piteågruppen Euskefeurat med Ronny Eriksson, på fredagskvällen, medan lördagens attraktion blir The Refreshments, det populära rockbandet från Gävle. De återkommer nu till Gumboda efter att de år 2003 drog den hittills största publiken genom alla år till festen.

-  Vi har aldrig haft ett sådant tryck på Gumboda hed som det var när The Refreshments gästade oss förra gången säger arrangören Bengt Gunnarsson. Det var häftigt och vi hoppas förstås på en upprepning nu, säger Gunnarsson.

Vidare  kommer countrygrupperna ” Tribe” från Nordmaling och ”Ben Carbine”  från Skellefteå att farmträda var sin kväll. Ben Carbines 8-mannaband blev 2009 svenska mästare i country.

Traditionellt är det mycket dans under festligheterna. Dans bli det  båda kvällarna till mogen banden Martinez resp. Jive och i publogen kan man dansa till Cover Kings resp. Custom Covers. Dessutom som alltid linedance och squaredance.

På lördagen blir det många aktiviteter som loppmarknad, ”öppen scen” med ortens unga musikanter och sångare, dansuppvisningar, ponnyridning, klättertävling mm. Bluegrassbandet ”New Mountain Music” kommer också att medverka under dagen.

-    Så det blir som vanligt, ”en späckad helg med många aktiviteter och hålligång säger Gunnarsson.

Kontaktperson:
Bengt Gunnarsson 070 3710117

Gumboda hed är ett medlemsföretag i Gold of Lapland. Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av 90 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors,  Skellefteå och Sorsele.